Депутат та його звітування перед жителями… або коло зради, що знищує

Звіт перед виборцями – обов’язок депутата.

Депута́т – Вікіпедія (від лат. deputatus — посланий, спрямований) — особа, обрана виборцями відповідного виборчого округу до представницького органу державної влади або до органу місцевого самоврядування. Завданням депутата в загальному сенсі  є представництво інтересів громадян-виборців у владних структурах, захист їх прав, закріплених у конституції і законах.

Ми часто чуємо і самі нарікаємо на владу, що вона погана, тому у нас погане життя, он у Росії – пенсії вищі, газ дешевший, у Білорусі – дороги кращі, у Польщі – розвиток, у Німеччині – порядок , у Франції – весело, у Норвегії – соціальна захищеність і т.д. У нас винним в країні, судячі з постійних нарікань, та в усіх проблемах  є одна людина – Президент України. І це постійно розігрівається засобами масової інформації, ботами у соцмережах, нами на побутовому рівні, партіями і … депутатами. Ніхто лише не згадує, що порядок там, де платять усі податки, де відеокамери у громадських місцях та службових кабінетах, безготівкові розрахунки, пенсії в 65-67 років та інше.

Особливо страшно, коли звучать слова від народних депутатів, які кидають їх в маси, наприклад, депутати Опоблоку, Батьківщини   «..в цій країні все погано, ця влада довела країну та людей до розрухи і т.д.» Стійте! Питання! Що для них «ця» країна, яка має конкретну, давню назву Україна? Що для них «погана влада», адже у нас в країні народовладдя, самоврядування, парламентсько-президентська країна? Звичайне маніпулювання, виклик агресії у громадян, спрямування гніву у визначену ними ціль.

Та у нас найкраща країна, питання – як лише хазяйнуємо ми в ній!

У нас виборці через народні виборчі комісії обирають своїх представників (депутатів) і направляють їх до сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, і нарешті до Верховної ради для вирішення різноманітних питань життя, спільних проблем, утворення правового середовища, захисту прав людей, розвитку країни та інше.  Ось такі основні законодавчі функції місцевого самоврядування:

• забезпечення участі населення у вирішенні питань місцевого значення;

• управління комунальною власністю, фінансовими засобами місцевого самоврядування;

• забезпечення комплексного розвитку територій;

• забезпечення потреб населення в соціально-культурних, комунально-побутових та інших життєво необхідних послугах;

• охорона громадського порядку;

• захист інтересів і прав місцевого самоврядування, гарантованих Конституцією України.

Для виконання цих перелічених функцій лише  в нашому районі здійснюють діяльність 34 депутата районної ради, 26 – Новопсковської селищної, близько двохсот сільських та селищних рад, серед них 17 голів сільських, селищних районних рад, один – народний депутат. Окрім того, 130 чоловік райдержадміністрації, 20 чоловік виконавчого апарату районної ради, більше 100 чоловік виконавчих органів сільських та селищних рад. Для задоволення потреб жителів району  депутатами утворені комунальні підприємства, установи, та організації – а це медперсонал (400 чол.), школи (800 чол.), бібліотеки, клуби, та інші бюджетні установи.  На їх утримання виділяються величезні кошти, найкращі приміщення, мільйони і мільйони – на зарплату, премії, опалення, освітлення, утримання автомобілів, канцтовари, відрядження, відпустки, навчання і т.д. І заробітна плата представників місцевого самоврядування аж ніяк не пов’язана із станом справ у громаді. Зважуючи на те, що район не має достатніх коштів для утримання такої величезної маси інституцій влади та для виконання повноважень  – кошти надходять з держбюджету, країна ж бере кошти в борг.

Взагалі 50 відсотків бюджету країни спрямовується на місця – в села, селища, міста, райони, в місцеві бюджети. Тут, в місцевих громадах, зосереджено практично усе комунальне майно. Наприклад, в нашому районі або приватні будівлі, або комунальні, серед державного майна, мабуть, лише ЛВУ МГ та деякі дороги. Все. Отже, ми через наших депутатів тут господарі. А який результат від їхньої діяльності? Чи чув хто не будь звіт депутата будь-якого рівня в районі? Чи читав його? Де його розміщено? Чи надавали ви доручення депутату? Чи збирали Вас для інформування про діяльність депутата? Ні, жодного звіту депутатів району немає: ні в газетах, ні на веб-сайтах, ні на зустрічах з виборцями. А чи чули Ви звіти виконавчих органів ради, керівників комунальних підприємств, голів сільських та селищних рад про виконання своїх повноважень, результати діяльності ? Теж ні.  (інформацію щодо законодавства звітності депутатів розміщено нижче).

А порядок діяльності депутата Ради, його права, обов’язки та повноваження регламентуються Конститу­цією України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про запобігання корупції», «Про доступ до публічної інформації», іншими законами України та Регламентом кожної ради. Серйозні документи!

Так хто нам винен в нашому житті отут на місцях? Чому депутати, маючи усю повноту повноважень управління коштами та власністю, не піднімають питання якості обслуговування жителів в ними утворених підприємствах, при наданні різних послуг, ефективності самих утворених підприємств, вчасному розподілі та пошуку шляхів наповнення бюджету. Таке питання – чи прийде Президент чи Прем’єр наводити лад в нашій лікарні чи ФАПі, у парку чи у дитсадку, чи знищить стихійні звалища, зарості бур’янів? Ні, тут самоврядування!

Можливо, депутати нас просто зраджують? Йдуть депутатами, щоб бути ближчими до розподілу землі, посад, коштів, а не для того щоб вирішувати питання жителів, а винних посилають нас шукати в Києві. Давайте порівнювати не нашу країну з іншою країною, а район з районом, громаду з громадою. Ось громада Новопскова живе краще, ніж Марківська, Біловодська чи Білокуракінська ОТГ зробили більше за рік існування, чим Новопсковська, бо об’єднали сільське населення і мають більше можливостей, і т.д, і це при тих же законах, можливостях, природних ресурсах. Отже, усе залежить від місцевої влади?! Отже, в занепаді наших територій винні депутати, голови і виконавчі комітети, і ми, що їх обирали. Ми мовчимо – вони цим користуються!

А народний депутат теж практично мовчить, а його «послали» у Верховну раду працювати, шукати компроміс, а не мітингувати і виступати перед відеокамерами. Він не говорить нам, що депутати та партії в раді  обирають членів Кабміну, які займаються економічним  сектором та відповідають за нього перед тією ж радою, що розглядають кандидатури голів районних та обласних адміністрацій, приймають закони, контролюють кошти, направлені на округ та інше. Не може він на когось нарікати – він найвища ланка влади, і якщо якісь партії чи депутати не находять спільну мову з більшістю в раді, то невідомо, чия вина в цьому, ми не можемо їх судити, нам потрібен і важливий лише результат! Чому народний депутат не приїде і не спитає, як працює той чи інший закон, реформа, чому не порадить і не проаналізує , не допоможе в  діяльності місцевих органів самоврядування? Усі сили направлені на піар і на політичні битви.

Наразі час звітувань, до кінця року залишився місяць. Знову мовчок про звіти депутатів. Знову пошук винних за межами району. Але винні отут, серед нас, та й ми самі, що не там їх шукаємо. Така у нас народна забавка: «хто більше вилає і обматюкає Президента», своїх же не можна – той друг, той кум, той сват, а то – потрібна людина, а може завтра теж буду депутатом! А може нам скасувати посаду Президента, щоб  не було кого лаяти, можливо тоді усе само собою у нас стане краще? Як вибратись із цього кола, яке нас знищує!? Коли вже ми будемо знати свої права і обов’язки, структуру гілок влади, мати  вимоги до місцевої влади, бути згуртованими і сильними, нести відповідальність за стан справ у громаді?

Держава і бюджет починаються з кожного села, з кожного виборця!

 

                                  

Шановні депутати!

Нагадуємо, що звітувати потрібно не лише перед виборами. Звіти – це діалог із тими, хто делегував вам право приймати рішення від імені громади. Тримайте постійний контакт з виборцям, що забезпечить довіру і реальний результат змін у наших громадах!

 

 

ГО «Моя Новопсковщина»

 

 

 

 

Інформація щодо проведення звітування депутатів  перед виборцями

Чинним законодавством передбачено обов’язок депутатів місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян.

Практика, в тому числі судова, свідчить про те, що депутати місцевої ради дійсно звітують по різному. Одні оприлюднюють звіти у засобах масової інформації, інші – звітують лише на засіданні ради, ще інші – на відкритій зустрічі з громадянами. І кожен із обранців вважає таку форму звітування правильною. Суди визначають, що дійсний зміст звітування депутатів полягає у публічному оголошенні їхніх звітів на загальних зборах громадян – відкритих зустрічах із громадою. Тому, для доброчесного депутата, який буде звітувати, для виборців, які захочуть знати, що робить для них їхній обранець, оприлюднюємо інструкцію про звітування депутатів місцевих рад.

  1. Визначення строків здійснення звітування.

Встановлення строків звітування депутатів районної ради не залежить від рішення окремого депутата, адже відповідно до статті 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» орієнтовні строки проведення таких звітів перед виборцями визначає сама рада.

  1. Повідомлення громадян про час і місце звітування депутата.

Депутати місцевої ради повинні не пізніше як за 7 днів до звітування повідомити виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб (частина 4 статті 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Звичайно, найефективнішим сучасним засобом інформування громадян про час і місце свого звітування є мережа Інтернет. Зокрема, повідомлення про проведення звіту можна опубліковувати на офіційному веб-сайті районної ради, веб-сайті місцевої ради в окремій рубриці для звітів депутатів. Таким чином, ознайомитися з цими повідомленнями може кожен громадянин.

Депутатам слід звернути увагу на норму закону, яка зобов’язує місцеві установи та підприємства державної чи комунальної форми власності сприяти їм в організації звітів, зокрема, щодо оповіщення виборців про час і місце його проведення (стаття 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Не слід забувати і про комунальні підприємства, які можуть розповсюдити листівки з повідомленням на території виборчого округу, житлові будинки якого обслуговують.

Час звітування слід обирати зручний для громадян з будь-яким соціальним статусом (наприклад, позаробочий час чи обідню пору робочого дня).

Те саме стосується і місця звітування. Зазвичай, депутати звітують у місцевій раді, проте, якщо депутат має намір звітувати перед виборцями свого виборчого округу, що розташований в іншій частині населеного пункту, то звітувати в цьому приміщенні недоцільно.

  1. Вимоги до змісту звіту депутата місцевої ради.

Частина 2 статті 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» визначає, яку інформацію повинен містити звіт депутата місцевої ради. Так, до елементів звіту депутата включають такі відомості:

Діяльність депутата у раді та в її органах, до яких його обрано.

Яку інформацію слід зазначати у цьому пункті? Оскільки депутат ради зобов’язаний відвідувати пленарні засідання ради (стаття 20 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), то доцільно вказати кількість відвіданих та пропущених засідань. Слід також описати свою участь у роботі постійних комісій ради (наприклад, кількість відвіданих засідань комісії, рішення, у обговоренні та прийнятті яких депутат брав участь тощо) – пункт 2 частина 1 статті 18 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», інформацію про виконані доручення районної ради чи голови районної ради (пункт 3 частина 1 статті 18 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Пункт 3 частини 2 статті 19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» надає депутату право вносити на розгляд ради свої пропозиції, зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, тому у звіті слід зазначити і цю інформацію.

Якщо депутат входить до складу депутатської групи чи є членом депутатської фракції, то можна зазначити (статті 25, 27 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад») до складу якої групи, фракції входить, які саме функції виконує.

Про роботу депутата у виборчому окрузі.

Сюди слід включити інформацію про кількість та суть розглянутих звернень громадян (пункт 5 частина 1 статті 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), відомості про можливу участь у загальних зборах громадян (пункт 2 частина 1 статті 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Якщо депутат порушував перед правоохоронними органами, органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями будь-які питання, що торкаються інтересів виборців його виборчого округу (пункт 3 частини 1 статті 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), це також потрібно вказувати в звіті.

До інформації про роботу депутата у виборчому окрузі також належать відомості про вид і кількість пропозицій, винесених ним на розгляд органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності (пункт 5 частини 1 статті 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), що стосуються вирішення питань в окрузі, кількість та зміст надісланих депутатських запитів, звернень, запитань з метою вирішення проблем виборців (пункт 1частини 2 статті 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання.

Депутат повинен зазначити інформацію про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, інших рішень ради (пункт 2 частини 1 статті 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), де і яким способом він інформує виборців про діяльність ради (пункт 4 частина 1 статті 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів.

Мається на увазі участь у громадських слуханнях, масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування та стосуються його виборчого округу (пункт 3 частини 1 статті 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), та інформацію про внесені депутатом на розгляд ради та її органів пропозиції з питань, пов’язаних з депутатською діяльністю (пункт 5 частини 2 статті 19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Про доручення виборців свого виборчого округу.

Слід вказати кількість і зміст виконаних доручень виборців (стаття 17 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»), яким саме чином депутат брав участь у виконанні кожного з доручень.

  1. Інформування ради та її виконавчих органів про результати звітування.

Чіткіше положення щодо інформування ради описано у частині 6 статті 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Зокрема, депутат місцевої ради інформує раду та її виконавчі органи про результати обговорення його звіту, зауважень і пропозицій, висловлених виборцями на адресу ради та її органів, а також про доручення, дані депутатові у зв’язку з його депутатською діяльністю.

Інформацію депутата за результатами свого звітування в подальшому буде розглянуто на засіданні постійної комісії районної ради з питань регламенту, законності, правопорядку та територіального устрою.

  1. Оприлюднення інформації з приводу звітування у ЗМІ, інших джерелах.

У засобах масової інформації потрібно висвітлювати звіти і зустрічі депутатів місцевої ради з виборцями. Джерела оприлюднення цієї інформації аналогічні до тих, де розміщують інформацію про час і місце проведення звіту ­- це місцеві друковані засоби масової інформації, веб-сайт ради та місцевих депутатів, інші інтернет-ресурси.

Зміст звіту потрібно будувати, виходячи з обіцяних заходів передвиборної програми депутата.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *