Чи доступна інформація комунальних закладів, необхідна для нашого нормального сучасного життя, жителям Новопсковського району? Відкритий лист до депутатів районної ради

Ще в 2012 році було прийнято чудовий Закон України «Про доступ до публічної інформації». Законом визначено порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Метою цього Закону  є забезпечення прозорості та відкритості суб’єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.

Є такий вираз – хто володіє інформацією , той володіє світом! Увесь світ нам поки що не потрібен, а давайте володіти нашим районом, тобто інформацією про наше загальне – комунальне.

Зокрема, стаття  шість закону про доступ до публічної інформації говорить про те, що «..не може бути обмежено доступ  до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по-батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно…».

Ось так просто! Усі комунальні заклади району повинні надавати любу інформацію на запит щодо витрачання бюджетних коштів, у тому числі і про заробітну плату.  Таємниць не повинно бути! А у нас є. Жоден комунальний заклад району чи розпорядник бюджетних коштів не інформує про проведену роботу, отримання та витрачання цих коштів, щоб люди могли зрозуміти  ефективність роботи  установи та її керівника.

Окрім того, не належить до інформації з обмеженим доступом відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Отже, любий громадянин району може зробити запит про отримані доходи та майно любого депутата районної, сільської та селищної ради і отримати необхідну інформацію.

Далі. Відповідно до статті 15 закону про доступ до публічної інформації розпорядники інформації ( наші комунальні  бюджетні установи) зобов’язані оприлюднювати наступну інформацію:

1) про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо);

2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;

3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;

4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;

5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;

6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;

7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;

8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;

9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;

10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;

11) інформацію про діяльність суб’єктів владних повноважень, а саме про:

їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв’язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти;

прізвище, ім’я та по батькові, службові номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом;

розклад роботи та графік прийому громадян;

вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад;

перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення;

перелік і службові номери засобів зв’язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності;

порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб’єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності;

систему обліку, види інформації, якою володіє суб’єкт владних повноважень;

При чому ця  інформація підлягає обов’язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Розпорядники інформації несуть відповідальність за забезпечення доступу до публічної інформації і їхні дії можна оскаржити у суді.

Зокрема можна оскаржити:

1) відмову в задоволенні запиту на інформацію;

2) відстрочку задоволення запиту на інформацію;

3) ненадання відповіді на запит на інформацію;

4) надання недостовірної або неповної інформації;

5) несвоєчасне надання інформації;

6) невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;

7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

По  вимогам цієї статті закону можна оскаржувати бездіяльність любого керівника комунального закладу району. Наприклад медичного закладу – Новопсковського  РТМО.

Пройдіть по коридорам закладу і спробуйте віднайти на видному та доступному для усіх місці  хоч якусь інформацію про діяльність закладу та його керівництва. Графік особистого прийому головного лікаря та заступників вже застарілий та знаходиться біля їхніх кабінетів, а не поруч з реєстратурою, де найбільша скупченість людей. Про схему розміщення кабінетів, структуру, функції структурних підрозділів, фінансові ресурси, звіти , службові номери засобів зв’язку , перелік послуг , які надаються медзакладом та реквізити розрахункових рахунків для сплати за отримані послуги , порядок оплати – відсутні. Відсутній і сам порядок подання запиту на інформацію , порядок оскарження  рішень, не законних дій чи бездіяльність посадових осіб.

Я особисто нещодавно спробувала сфотографувати інформаційний стенд в приміщенні лікарні, щоб дома спокійно ознайомитись з інформацією і була здивована поведінкою медсестер, які обурились фотографуванням, стали кудись телефонувати та попереджати когось , мабуть керівництво, про мою «незвичну» поведінку у закладі.

Шановні працівники лікарні та інших комунальних установ ! Лікарня та установи належить усім громадянам району, це не закриті чи спеціалізовані режимні об’єкти, це загальна власність, і усі працівники – найняті громадянами району для лікування людей та профілактики захворювань ,  надання інших корисних і необхідних людям послуг!

Теж саме можна сказати і про комунальний заклад «Редакція газети «Перемога»,  коли з великими зусиллями члени Громадської ради при Новопсковській адміністрації спробували якось отримати положення чи статут про редакцію, який взагалі повинен знаходитись в доступному для людей місці. Теж «режимний»у нас об’єкт!Тільки для «своїх»!

В той же час, громадський контроль за забезпеченням розпорядниками інформації доступу до публічної інформації здійснюється відповідно до ст.17 закону, в першу чергу, депутатами місцевих рад!

Від імені громадськості прохаю Вас, шановні депутати , привести роботу по інформуванню населення щодо діяльності комунальних закладів у відповідність до вимог закону. Давайте обійдемось без судів! Адже це так просто і не потребує фінансових затрат!

Та вже давно необхідно працювати та жити відкрито, прозоро та розглянути можливість відкриття та постійного функціонування веб-сайтів чи сторінок у соціальних мережах комунальних закладів району. Та й кожен депутат може мати свою сторінку , наприклад , у фейсбуці та підтримувати зв’язок з виборцями.  Ми ж уже живемо , нагадую, у 21 сторіччі, а хтось хоче , щоб ми жили як у 1937!

С. Хомутянська, житель смт. Новопсков, член ГО «Моя Новопсковщина»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *