Госпітальний округ, госпітальна рада… без політики та емоцій

Вже довгий час говориться про реформування медицини, дехто робить на цьому політичні спекуляції. Але  не зважаючи на побоювання щодо  змін,  більшість розуміє, що щось робити таки з медициною  треба. Життя змінюється, тому усе треба аналізувати та періодично переглядати, чи вірний шлях обрано, які помилки та  надбання.

Реформа медицини розпочалася ще у 2012 році, коли районна медицина розпалась на три рівня: окремий підрозділ «швидкої допомоги», первинна медицина – це ФАПи , сімейні лікарі –  терапевти, педіатри, та вторинна ( спеціалізована) медицина – лікування у лікарів спеціалізованої направленості.

Є ще й третинна допомога – спеціалізовані клініки, Інститути.

Госпітальні округи і змінять якраз вторинну медицину, в нашому районі – це Новопсковське РТМО, до якого входять Новопсковська та Білолуцька лікарні.

Наказом  Міністерства охорони здоров’я 20.02.2017 року № 165 затверджено ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ про госпітальний округ, яким також визначено поняття Госпітальної ради ,  її функції та завдання. Визначено також права і обов’язки органів влади, що здійснюють співробітництво у межах госпітального округу.

Процес створення госпітальних округів має чіткі часові рамки (2017 рік) та передбачає впорядкування медичної інфраструктури в усіх регіонах України. Утворення госпітального округу не передбачає закриття лікарень, а їх поглиблену спеціалізацію чи  перепрофілювання. Уявіть, що потрібну операцію Вам будуть проводити у високооснащеній лікарні з необхідним комплексом діагностики та догляду. У той же час вивільнені приміщення місцевої лікарні можуть стати реабілітаційними центрами, хоспісами, з додатковими медичними послугами для населення. Медпрацівники можуть займатись підприємницькою діяльністю.

Госпітальний округ – це не одна лікарня, а функціональне об’єднання закладів охорони здоров’я, розміщених на території районів, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги населенню такої території. До складу госпітального округу повинно входити не менше однієї багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування першого та/або другого рівня та інші заклади охорони здоров’я. Перелік медичних втручань з надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги затверджуватиметься МОЗ, так само як і примірні табелі матеріально-технічного оснащення лікарень.

Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування 1-го рівня має обслуговувати не менше 120 тис осіб, 2-го рівня – не менше 200 тис осіб.

Межі та склад госпітальних округів повинні визначатись таким чином, щоб жителі, які в них проживають, мали доступ до вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у межах свого госпітального округу. Адміністративним центром госпітального округу визначається населений пункт, як правило, місто з населенням понад 40 тис. осіб, в якому розміщена багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування другого рівня. Зона обслуговування госпітального округу визначається своєчасністю доїзду до багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, що не повинен перевищувати 60 хвилин, та бути еквівалентна радіусу зони обслуговування 60 км.

Новопсков не є містом, тому ми не можемо претендувати на таке визначення, як адміністративний центр госпітального округу.

Іншими словами, Госпітальний округ – це інструмент співробітництва громад, щоб спільно ухвалювати рішення стосовно закладів вторинної медичної допомоги серед міст обласного значення, районів та ОТГ. Тобто – це інструмент співпраці.

 

Робота над створенням госпітальних округів триватиме до кінця 2017 року та відбуватиметься в 3 етапи:

  1. Формування меж госпітального округу.
  2. Створення госпітальної ради.
  3. Розробка плану розвитку госпітального округу.

Наразі закінчується  перший етап роботи по створенню госпітальних округів. Новопсковський район входить до Північного госпітального округу разом з прилеглими районами .

Розпочався і другий етап – створення Госпітальної ради Північного госпітального округу. Зараз йде затвердження кандидатур до членства у Раді за квотами. Коли кандидати будуть визначені, а термін їх визначення – до  5 травня цього року, тоді обласна адміністрація скличе визначені кандидатури у члени ради на перше засідання.

До членства у Госпітальній раді Північного госпітального округу свої кандидатури надають Новопсковська районна рада та Новопсковська об’єднана територіальна громада.

Слід сказати, що Госпітальна рада – це дорадчий орган, створений учасниками госпітального округу для визначення проблемних питань, координації дій, розробки пропозицій та рекомендацій щодо реалізації на рівні госпітального округу державної політики у сфері охорони здоров’я, це такий собі спільний майданчик спілкування- відкритий , публічний та  прозорий , це  громадське обговорення  для ухвалення рішень та розробки спільної позиції щодо майбутнього округу та кожної лікарні.  Рішення госпітальної ради надаються у формі пропозицій і без затвердження  потім місцевою владою не мають сили. Наголошуємо , госпітальна рада  не ухвалює жодних рішень до виконання , а лише дозволяє напрацювати варіанти рішень, розробити спільне бачення – яким повинно бути майбутнє мережі лікарень госпітального округу в цілому.

Та й зрозуміло, проекти рішень обов’язково будуть обговорюватись та узгоджуватись із представниками влади та медиками району , адже кожен патріот свого краю і бажає розвитку свого району. Збори та засідання госпітальної ради , думається, що будуть відкритими, тому зацікавлені представники районів зможуть бути на них присутніми та оперативно реагувати на те, що відбувається. Окрім того, рада може залучати різних фахівців до своєї роботи.

Іншими словами: перше завдання – сформувати самі округи, тобто їхні географічні межі. Друге – зібратися громадам у межах округу і почати планувати, провівши аналіз того, що є в наявності у кожного району , яким будуть користуватись усі , а потім  повинні вирішити, як розвинути мережу  лікарень, щоб населення могло отримувати якісну, сучасну медичну допомогу. Адже зрозуміло, що наразі більшість закладів не відповідають сучасним вимогам. МОЗ визначить національні критерії того, до яких стандартів треба прагнути, яким повинно в майбутньому бути навантаження, устаткування лікарень, щоб їхні послуги відповідали сучасному рівню.

В нашій просторій лікарні є гарні відділення стаціонару, досвідчені лікарі, тому впевнено можна претендувати на якусь поглиблену спеціалізацію певного напрямку та додаткове оснащення лікарні та обслуговувати також жителів сусідніх районів. Практично об’єднання лікарень вже йде само по собі, бо наші жителі їздять у Старобільськ та Білокуракине до лікарів, до нас приїздять з Марківки.

Об’єднання лікарень дасть можливість підтягнути їх до одного рівня обслуговування, рівня зарплати, тобто вирвати лікарні з під  впливу вузького кола осіб, зробити управління закладами відкритим, колективним, інформацію доступною, заробітні плати вирівняними.

Адже погодьтесь, що  рівень обслуговування населення та фінансування медзакладів зараз залежить від кожної  місцевої районної влади, її  ефективної роботи та особистих стосунків , особистих  поглядів на проблеми. Наприклад , лише місцева влада вирішує ремонтувати ліфт у своїй лікарні чи ні, виплатити премію чи надбавку тому чи іншому посадовцю, купити чи не купити діагностичний прилад, забезпечити ліками чи ні .  Рівень обладнання та заробітних плат залежить від наповнення бюджету району.

І дуже важливо, щоб в госпітальні ради входили не лише медики, владні представники, а й прості громадяни, пацієнти.

Госпітальна рада до кінця 2017 року має розробити багаторічний План розвитку госпітального округу, який формуватиметься на 5 років і міститиме щорічні проміжні показники досягнення результатів. План розвитку, розроблений госпітальною радою, буде затверджуватись спільним рішенням місцевих рад – учасників госпітального округу.

План розвитку, зокрема, міститиме такі складові:

– коротку описову частину стратегічного розвитку госпітального округу (мета, аналіз поточної ситуації, стратегічні цілі, очікувані результати та ін.);

– опис маршрутів пацієнтів в межах госпітального округу;

– оптимальний розподіл функцій щодо надання медичної допомоги між учасниками госпітального округу та визначення видів та обсягу медичної допомоги, що має надаватись закладами охорони здоров’я на його території, відповідно до маршрутів пацієнтів в процесі отримання послуг первинної та вторинної медичної допомоги ;

– перелік перспективних закладів охорони здоров’я округу, чиї потужності пропонується розширити для досягнення цими закладами рівня, визначеного вимогами МОЗ, та обґрунтування пропонованого переліку;

– плани розвитку перспективних закладів охорони здоров’я з оцінкою можливих ризиків і оцінкою відповідних інвестиційних потреб (в розрізі кожного закладу охорони здоров’я );

– пропоновані заходи щодо реорганізації (в тому числі перепрофілювання) закладів охорони здоров’я, функції яких буде поступово переорієнтовано для виконання перспективними закладами охорони здоров’я округу (переобладнання, програми перекваліфікації тощо), а також оцінку фінансових потреб на проведення відповідних заходів;

– оцінку обсягів коштів, що можуть бути спрямовані на фінансування викладених в Плані розвитку заходів за рахунок місцевих бюджетів відповідних територіальних громад, недержавних інвестицій, спонсорських та благодійних внесків, коштів міжнародної допомоги та інших джерел (наводиться з розбивкою на кожен рік; прогноз залучення коштів з місцевих бюджетів попередньо узгоджується з виконавчим органом та бюджетною комісією відповідної місцевої ради, про результати узгодження зазначається у плані розвитку; у разі, якщо очікується залучення недержавних коштів, до плану розвитку докладаються відповідні угоди з потенційними спонсорами), а також оцінку додаткової потреби в коштах, яка не може бути покрита з перелічених вище джерел;

– механізми моніторингу та звітування перспективними закладами охорони здоров’я про хід процесу розвитку та поліпшення послуг, що будуть надаватись в процесі розширення їх потужностей, перед іншими учасниками госпітального округу та населенням, що проживає в межах його території.

Дуже важливо для місцевої влади в рамках роботи над госпітальними округами визначити шлях першочергових інвестицій: дороги для доїзду швидких, пріоритетні медзаклади тощо. Пропонується в регіонах провести перемовини з перевізниками, аби створити маршрути транспорту, який би з сіл та містечок довозив людей безпосередньо до лікарень. Це покращить доступність до медичної допомоги в перехідний період.

Важливо також, що джерелом фінансування розробленого госпітальним округом багаторічного плану розвитку можуть бути різні джерела та інвестиції: державний бюджет, місцеві бюджети територіальних громад, недержавні інвестиції, спонсорські та благодійні внески, кошти міжнародної допомоги та інші джерела, не заборонені законодавством України. Окрім того , відомо, що хто розпочне роботу першими у цьому питанні – ті отримають більше фінансування, увагу та підтримку.

Слід відмітити, що лікарні , які входять в округ залишаються у власності громад.

Визначається також, що якщо в якомусь госпітальному окрузі хтось із місцевих рад не хоче брати участь в інвестиційних проектах, то це їх право. Значить місцева влада бере на себе відповідальність, що вона самостійно розвиватиме свою лікарню по якомусь іншому плану.

Нагадуємо, що з липня цього року первинна ланка медицини – сімейні лікарі  та педіатри працюватимуть та фінансуватимуться за новими правилами. З кожним пацієнтом будуть укладатись угоди.

За планами Міністерства охорони  здоров’я України  , первинна медична допомога (ПМД) є основним видом медичної допомоги та передбачає надання пацієнтові універсальних комплексних інтегрованих послуг, спрямованих на задоволення більшості потреб людини у сфері охорони здоров’я.
До 1 червня 2017 року всім громадянам слід укласти договір із сімейним лікарем, який обслуговуватиме та надаватиме первинну медичну допомогу у разі потреби.
При цьому пацієнт має право вільного вибору будь-якого лікаря, незалежно від місця своєї офіційної реєстрації.

Рекомендована кількість пацієнтів, які обрали одного лікаря, повинна перебувати у межах 2 000 пацієнтів. Однак, в окремих випадках кількість пацієнтів може бути більшою чи меншою.

Як зазначають медики, ті громадяни, які знехтують можливістю та не оберуть лікаря, в подальшому не зможуть отримувати повноцінні первинні медичні послуги, а зможуть претендувати лише на мінімальний пакет послуг в екстренних випадках.

 

За інформаційними матеріалами МОЗ України

ГО «Моя Новопсковщина»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *