Медична реформа. Електронне здоров’я та інші нововведення для лікарів та пацієнтів

ГО «Моя Новопсковщина» в рамках проекту «Сприяння дієвому громадському контролю за діяльністю Новопсковського РТМО», який реалізовується за підтримки  міжнародного фонду «Відродження», надає підбірку матеріалів щодо майбутньої реформи, як первинної, так і вторинної медицини. Ці матеріали взяті  з  офіційного веб-сайту  Міністерства охорони здоров’я України.

На жаль, в нашому районі не звикли обговорювати проблемні питання нашого життя, а обговорювати нововедення треба і особливо тому, що стосується всіх нас – це охорона здоров’я, організація процесу лікування хворих. Влада боїться говорити про проблеми, у жителів при слові «реформа» починається негатив та агресія. Тому беремо на себе це нелегке завдання говорити про проблеми та шукати шляхи їх подолання.

Ми самі бачимо, що медицина в сільській місцевості є відсталою Вже давно на комп’ютерне опрацювання документів перейшли банки, бухгалтерії, кадрові служби, нарахування державних допомог та пенсій, приватні установи, впроваджується  електронне врядування, дистанційне навчання та інше, а лікар досі витрачає значну частину роботи, практично вкрадену від лікування хворих та свого професійного вдосконалення на «бумажну» роботу :опис хвороби, ліків, звіти, тримаються величезні штати бухгалтерів та економістів, статистів. Тому давно настав час комп’ютеризації процесу інформації, яка необхідна лікарю, пацієнту, медичному закладу, державі. Обробка та акумуляція інформації при лікуванні громадян на державному рівні дає величезні можливості, і в першу чергу мати повну картину звернень, хвороб, контролю за фінансами, ефективним їх витрачанням, оперативному управлінню коштами, що призведе до скорочення певних посад, витрат, перерозподілу коштів на дійсне лікування людей, тобто зробить процес витрачання коштів на охорону здоров’я прозорим, а витрачається зараз на медицину 77 млрд. грн., та питання: чи є у нас медицина безкоштовною, є відкритим!

Отже, першочергове завдання для медзакладів – комп’ютери, інтернет-зв’язок, та спеціалісти, які зможуть на них працювати та їх обслуговувати.

Що таке електронна система охорони здоров’я e-Health?

E-Health (електронне здоров’я) — електронна система, яка допомагає пацієнтам отримувати, а лікарям надавати якісні медичні послуги. Завдяки цій системі Національна служба здоров’я контролюватиме, наскільки ефективно витрачаються виділені на охорону здоров’я державні кошти, і запобігатиме зловживанням.

e-Health буде впроваджуватися поступово, протягом кількох років. Перший етап — первинна медична допомога: сімейні лікарі, терапевти та педіатри.

Пацієнти укладатимуть декларації із обраними лікарями, і лікарі реєструватимуть їх у системі. НСЗУ зможе оплачувати лікарю ведення кожного пацієнта. А пацієнт отримає гарантовані державою безоплатні медичні послуги. Так e-Health допоможе реалізувати принцип «гроші ходять за пацієнтом».

У майбутньому e-Health дасть можливість швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям — правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта.

Система замінить паперові медичні карти і довідки, які губляться. Лікарі виписуватимуть електронні рецепти, які неможливо підробити.

В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС).

Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента e-Health. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів. Із повним переліком МІСів можна ознайомитися на сайті e-Health.

Систему e-Health розробляє та впроваджує Проектний офіс, створений громадськими організаціями Transparency International Ukraine та Всеукраїнська мережа ЛЖВ. Систему створюють українські ІТ-фахівці коштом міжнародних донорів — Світового банку, урядів США та Канади, Глобального Фонду та інших. Проектний офіс співпрацює з Міністерством охорони здоров’я на основі меморандуму. За експлуатацію e-Health буде відповідати створене з цією метою державне підприємство.

 

Які медичні послуги будуть платними для пацієнтів?

Щороку Верховна Рада затверджуватиме програму медичних гарантій разом із державним бюджетом на наступний рік. Відповідно обсяг послуг у програмі медичних гарантій залежатиме від розміру фінансування з державного бюджету. Перша програма медичних гарантій буде ухвалена у 2019 році на 2020 рік.

До 2020 року головна задача Міністерства охорони здоров’я, Уряду і Парламенту зібрати реальну статистику захворюваності, розрахувати справедливі тарифи на кожну послугу та виділити достатньо коштів, щоб закупити потрібну кількість послуг і ліків. Зробити все, щоб у 2020 році українці отримували максимальну кількість медпослуг за державний кошт, а перелік платних послуг був мінімальним.

 

Чи можна звернутись до вузького спеціаліста вторинної допомоги без направлення?

Фінансування вторинної і третинної ланки за новою моделлю розпочнеться у 2019 році і буде вводитися поступово за кожною послугою до 2020 року. До цього часу система на рівні вторинної ланки буде працювати так само, як вона працює зараз.

Звернення до лікарів-спеціалістів, призначені сімейним лікарем, будуть оплачуватися Національною службою здоров’я (після початку виплат за ці послуги в новій системі). Держава також оплачуватиме візити без направлення до гінеколога та психіатра. Якщо пацієнт звертається до лікарів-спеціалістів за власним бажанням, він самостійно сплачує вартість візиту!

Яким чином фінансуватиметься надання первинної медичної допомоги особам, які не уклали декларацій?

Як тільки у вашому закладі первинної медичної допомоги розпочнеться приписна кампанія, для отримання медичної допомоги ви маєте підписати Декларацію про вибір лікаря первинної допомоги підчас першого візиту.

Відповідно, поки ви не звернетеся по первинну медичну допомогу, держава не оплачуватиме послуги, які не надаються. Після першого ж звернення та підписання декларації з лікарем, за пацієнта починає платити держава.

Варто пам’ятати, що якщо лікар потрапив в ситуацію, де людина потребує екстренного втручання, він має це зробити незалежно від того, чи підписав пацієнт декларацію. З 2020 року, коли медична реформа повністю запрацює, лікар не зобов’язаний надавати послуги первинної медичної допомоги людині, яка відмовляється підписувати декларацію. Оскільки з 2020 року лікарі первинної допомоги будуть отримувати гроші тільки за пацієнтів, які обрали їх своїми лікарями і підписали декларації.

Пацієнт зможе за власний кошт купити у лікаря необхідні йому медичні послуги не підписуючи з ним декларацію. Це не є незаконним, але не регулюється державою і оцінка якості цих послуг залишиться поза системами державного контролю якості.

     Екстрена допомога

Коли громадянину необхідна екстрена спеціалізована допомога, він звертається до будь-якого закладу екстреної допомоги. Лікування випадків, які загрожують життю, будуть покриті державою на 100%.

Що включає первинна медична допомога?

Сімейний лікар:

– спостерігає за станом здоров’я пацієнтів із допомогою різних досліджень, діагностує та лікує найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани;

– супроводжує пацієнтів із хронічними захворюваннями;

– надає невідкладну допомогу;

– направляє пацієнта для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) меддопомоги;

– проводить профілактику: вакцинацію, огляди та дослідження пацієнтів з груп ризику;

– консультує.

Сімейний лікар може спостерігати неускладнену вагітність та спостерігати за здоровою дитиною відповідно до вікових особливостей та потреб. А також надавати окремі послуги паліативної допомоги. Наприклад, оцінити ступінь болю, призначити та виписати рецепт на наркотичні засоби, психотропні речовини для лікування больового синдрому.

У рамках первинної медичної допомоги пацієнти гарантовано і безкоштовно можуть отримати:

– Загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою

– Глюкоза крові

– Загальний холестерин

– Аналізи сечі

– Загальний аналіз сечі

– Електрокардіограма (ЕКГ) у стані спокою

– Мікроскопія харкотиння

– Швидкі тести на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс

Сімейний лікар призначає ліки та виписує рецепти, за якими у тому числі можна отримати препарати за програмою відшкодування вартості ліків, що буде поступово включати все більше і більше захворювань та препаратів, а також оформлювати довідки, лікарняні листки.

 

Чи  фінансуватиметься стоматологія, лабораторна служба, рентгенологи, флюорографія?

Стоматологія, окрім екстреної та дитячої, не буде оплачуватися Національною службою здоров’я України.

Лабораторні аналізи, рентгенологія, флюорографія не є послугами самі по собі. Але вони є частиною майже всіх послуг, які оплачує НСЗУ. Витрати на них є частиною тарифів відповідних послуг.

Які медичні послуги та ліки оплачуватимуться з держбюджету, а які – з місцевих бюджетів?

Національна служба здоров’я України за програмою медичних гарантій оплачуватиме надання пацієнтам конкретного списку послуг з державного бюджету. Але, звичайно, будуть і послуги, які не оплачуються державою.

Органи місцевого самоврядування можуть створювати окремі програми місцевих бюджетів на закупівлю додаткових послуг в інтересах місцевого населення. Також органи місцевого самоврядування як власники закладів зможуть виділяти додаткове фінансування, наприклад, на оновлення технічного забезпечення медзакладів або додаткові премії медичних працівників.

Хто оплачуватиме працю медичних сестер, фельдшерів?

Вартість роботи усіх медичних працівників, які беруть участь у наданні медичної послуги, буде закладена в тариф надання спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної послуги. НСЗУ сплачує кошти за надані послуги напряму медичному закладу, а той, у свою чергу, оплачує з цих грошей роботу медичних працівників, у тому числі середнього та молодшого медперсоналу — медичних сестер, фельдшерів тощо.

Як будуть фінансуватися інфекційні відділення, а також робота таких спеціалістів як, наприклад, патологоанатоми?

Заходи боротьби з епідеміями, проведення медико-соціальної експертизи, діяльність, пов’язана з проведенням судово-медичної та судово-психіатричної експертиз, та інші програми в галузі охорони здоров’я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій будуть фінансуватися окремо за рахунок Державного бюджету України. Буде створений окремий перелік таких програм, який затвердить Кабінет Міністрів.

Інфекційні відідлення будуть фінансуватися так само, як і інші стаціонари — за надані послуги. Витрати на паталогоанатомічне бюро мають входити у загальні витрати закладу, якщо ці відділення є їх підрозділами. Така норма передбачена у законопроекті №6327.

 

Чи сплачуватиме Національна служба здоров’я за послуги приватним лікарням?

Якщо приватна лікарня укладе договір на надання медичних послуг населенню з Національною службою здоров’я, вона буде отримувати кошти за єдиними тарифами, які є однаковими для всіх медичних закладів, незалежно від форми власності.

Що зміниться для сімейного лікаря з 1 січня 2018 року?

– Перехідний період на нову систему фінансування — до 2020 року. У цей час зберігається та поступово зменшується фінансування на пацієнтів, які були приписані до сімейного лікаря раніше, та зростастає частка пацієнтів, які уклали декларацію.

– Середня ставка для сімейного лікаря за приписану людину у 2018 році — 370 гривень.

– Лікар первинної ланки матиме окремий бюджет на аналізи для пацієнтів.

– Річний тариф за літню людину (65+) та малюка — вдвічі більший за тариф на чоловіка 25 років.

– Лікар первинної ланки може діяти в статусі ФОП, ліцензійні умови спрощено. У такому випадку бюджет на підтримку пацієнтів піде напряму на його рахунок.

– Якщо лікар працює як найманий працівник, він домовляється про зарплату з керівництвом.

Власний прибуток лікаря ефективної сімейної практики з 2000 пацієнтами в статусі ФОП — до 18 тисяч гривень, медсестри — до 12 тисяч гривень. При цьому у групових практик менші витрати і більші доходи.

Чи буде сімейний лікар виїжджати на виклики пацієнтів?

Лікар первинної меддопомоги (сімейний лікар, педіатр, терапевт) на власний розсуд приймає рішення про надання окремих послуг за місцем проживання або перебування пацієнта, або телефом, чи по Інтернету.

Вік пацієнта, віддаленість його місця перебування від місця прийому сімейного лікаря чи відсутність у пацієнта коштів на проїзд не можуть бути єдиними підставами для виклику та виїзду лікаря. Рішення залишається за лікарем.

 

Чи може сімейний лікар відмовитися від пацієнта?

Чи може сімейний лікар відмовити пацієнту в укладенні декларації?

У статті 9 законопроекту №6327 чітко передбачено, що пацієнт реалізує своє право на вибір лікаря шляхом подання надавачу медичних послуг декларації про вибір лікаря первинної медичної допомоги.

Лікарю, який надає первинні медичні послуги, забороняється відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством.

Випадки, передбачені законом, описані в Основах законодавства у статті 34, де зазначається, що лікар має право відмовитися від подальшого ведення пацієнта, якщо той не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку медзакладу, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров’ю населення.

 

Чи не буде головний лікар при широкій автономії більш схильний до корупції?

Медичні заклади працюють як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Завдяки закону ухваленому Закону про автономізацію медичних закладів лікарні можуть вільно господарювати, у тому числі підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.

Разом з тим законопроект №6327 змінить принцип фінансування лікарень. Більше грошей отримає не той заклад, де більше ліжко-місць, а той, що надає більше якісних послуг. У таких умовах головний лікар мусить стати ефективним управлінцем, розвивати свій заклад.

Тому важливо, щоб місцева громада, яка є власником медичного закладу та фактично наймає головного лікаря, вимагала якісних послуг у лікарні.

Крім того, головні лікарі будуть обиратися на відкритих конкурсах за участі громадськості та представників місцевої влади. Контракт з головним лікарем буде мати обмежений термін.

 

Для чого потрібна Національна служба здоров’я?

Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантії медичного обслуговування населення.

НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші акумулюватимуться в державному бюджеті та зберігатимуться на казначейських рахунках.

Національна служба здоров’я буде оператором, який контрактуватиме закупівлю медичних послуг та укладатиме договори з медичними закладами і лікарями-ФОП.

Модель НСЗУ має найменші корупційні ризики, оскільки як центральний орган виконавчої влади підконтрольна Рахунковій палаті, Державній аудиторській службі, а також антикорупційним органам — Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.

НСЗУ контролюватиме якість послуг на рівні медичної допомоги та дотримання умов договору.

Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за органом, який надає ліцензію — за МОЗом. Якщо йдеться про якість обслуговування — це компетенція НСЗУ.

Наприклад, замість 4-місної палати, як це прописано в договорі, пацієнта поклали в 6-місну, або сказали, що немає ліків, хоча вони повинні бути, оскільки за них сплачені бюджетні кошти і вони входять до стандарту лікування. Тобто НСЗУ укладає договір і перевіряє його виконання, так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору.

 

Наказ МОЗ України №33 скасовано. Чим керуватися під час розрахунку штатного розкладу підрозділів закладу з урахуванням вимог колективного договору та тісного зв’язку навантаження на співробітника з ціною тарифу на послугу?

Наразі відсутній нормативний акт, який би регламентував кількість штату в лікарні. Штатний розпис формується самостійно відповідними департаментами охорони здоров’я та медичними закладами (залежно від розподілу компетенції) виходячи із потреб населення у отриманні медичної допомоги, відповідного навантаження на лікарів і бюджету.

 

Чи потрібно вносити в статут медичних закладів пункти про створення Спостережної ради та її повноваження?

Пункти вносяться за рішенням Власника. Імперативна вимога, щодо створення відповідного органу відсутня (стаття 24 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров’я» в редакції станом на 06.11.2017).

 

Як реформа подолає хабарі під час працевлаштування?

Нова модель фінансування допоможе збудувати систему, де пацієнт голосує «гривнею» за лікарні з кращими лікарями, медичним персоналом, обладнанням. Більше фінансування отримає медичний заклад, який обирають більше пацієнтів.

Українці звертаються до того лікаря і тієї лікарні, про яку кращі відгуки, де краще ставлення медичного персоналу та краще лікування. Тільки сьогодні пацієнти платять із власної кишені.

Після впровадження реформи платити за кожну послугу в рамках державної гарантованої програми буде держава. За таких умов уже лікарні будуть змагатися за кращих лікарів та медперсонал, пропонуючи більші зарплати та кращі умови роботи.

Звісно, щоб система запрацювала, необхідний час. Однак саме такий механізм дозволить врешті-решт усунути корупційну складову під час працевлаштування до комунальних медичних закладів.

 

Чи запрацює в Україні страхова медицина?

Фактично з 2018 року в Україні починає працювати національна солідарна страхова система, яка буде покривати лікування кожного українця.

Будь-яка страхова система складається з трьох частин: збір коштів з населення, акумулювання їх в пул ризиків та адресні виплати за надані пацієнтам послуги. Медична реформа, ухвалена Парламентом, буде працювати так само. Внески збираються в бюджет через систему загального оподаткування (ПДВ, яке сплачують усі з будь-якої покупки), акумулюються на казначейських рахунках. Національна служба здоров’я України оплачує медичні послуги та ліки, що входять в національну програму медичних гарантій.

Це класична солідарна система: неважливо скільки ви витрачаєте і які сплачуєте податки зі споживання, ви все одно отримаєте медичну допомогу.

Всі послуги, аналізи, дослідження, ліки, які надаються за державною програмою медичних гарантій, будуть для пацієнтів на 100% безоплатними.

Кожен українець знатиме, що саме оплачує держава, і самі обиратимуть лікарні, де вони отримають ці послуги.

Що найважливіше в системі охорони здоров’я?

Гарантія від держави, що за потреби кожен громадянин отримає медичну допомогу, на яку має право за законом і за яку платить податки. Незважаючи на офіційно безоплатну медицину, часто вже у лікарні нас питають, чи маємо гроші на ліки та лікування. Чому так? Проблема не тільки в дефіциті фінансування державної медицини. Система не функціонує через неефективне використання наявних бюджетних коштів. Реформа, розроблена командою Міністерства охорони здоров’я України спільно з міжнародними експертами, — це реформа фінансування системи охорони здоров’я, щоби кожен українець мав рівний доступ до медичних послуг та ліків, гарантованих та покритих державою. Саме тому ключовий документ, який має запустити зміни, має назву Закон «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів».

 

Що таке «фінансові гарантії»?

Основне завдання держави — фінансово захистити громадян, тобто оплатити медичні послуги за єдиними та рівними для всіх правилами.

За існуючої системи держава витрачає кошти на утримання будівель лікарень. Натомість нова модель фінансування дозволить усі гроші перенаправити на відновлення та збереження здоров’я конкретної людини. Реформа забезпечить максимально можливий фінансовий захист здоров’я кожного громадянина України.

Уперше в комунальних медичних установах з’явиться поняття медичної послуги та єдиного державного тарифу на кожну послугу. Держава абсолютно прозоро покриватиме усі витрати на надання послуги у межах державног гарантованого пакету напряму конкретному лікарю або медичній установі. А пацієнт, у свою чергу, може обрати будь-який медзаклад і лікаря для отримання медичної послуги та змінити його у будь-який час. Держава оплатить вартість лікування всюди. Саме так реалізується право громадянина отримувати захист свого здоров’я. А держава надає фінансові гарантії для здійснення цього права. Прозору та пряму оплату за надані послуги медичним установам або лікарям забезпечуватиме Національна служба здоров’я України. НСЗУ не належить жоден із медичних закладів. Вона контролює, щоби пацієнтам були надані послуги у межах установлених сум та якісно. В межах компетенції служби: отримувати скарги від пацієнтів на якість надання послуг медичними закладами та випадки вимагання додаткових оплат від пацієнтів, непередбачених законодавством.

 

 

ГО «Моя Новопсковщина»

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *