Громадське обговорення медичної реформи в Новопскові. З чого починати?

Аналізуючи  діяльність Новопсковського РТМО в рамках проекту «Сприяння дієвому громадському контролю за діяльністю Новопсковського РТМО» при підтримці міжнародного фонду «Відродження» нашою організацією було ініційовано громадське обговорення щодо реформування сфери охорони здоров’я в Новопсковському районі, яке починається з первинної ланки, тобто реформування  Новопсковського центру первинної медико-соціальної допомоги, куди входять сільські амбулаторії та фельдшерсько-акушерські пункти, терапевти, сімейні лікарі та педіатри. А реформа, перш за все, включає зміну фінансування діяльності медичної сфери. Якщо раніше фінансування проводилось за опалення приміщень та утримання певної кількості персоналу та трішки на ліки та медпрепарати, незалежно від кількості та якості обслуговування людей, то тепер медичні установи, чи лікарі, отримуватимуть кошти за кожного пацієнта, якого вони обслуговували, і тут може бути здорова конкуренція. Окрім того, кошти за надані медичні послуги будуть надходити на рахунок реформованого закладу, або лікарю приватної практики, без участі в цьому місцевої районної влади. Звичайно, районній владі це не вигідно – їхні повноваження й кошти постійно скорочуються. Ось і було питання – як реформовуватись, з чого почати, та хто повинен розпочинати утворювати комунальне некомерційне підприємство з певними повноваженнями, з яким держава через Національну службу здоров’я буде працювати й напряму фінансувати.

Сьогодні, 31 січня 2018 року в залі засідань поліклінічного відділення Новопсковського РТМО відбулося громадське обговорення медичної реформи під назвою “Медична реформа: первинна ланка”. На жаль, на цей важливий захід перше керівництво району та громади не завітало.

На цьому зібранні були  присутні: представник від Новопсковської районної держадміністрації –  заступник голови Новопсковської районної адміністрації Олександр Скороход, заступник голови районної ради Олена Літвінова та депутати районної ради Чугай Едуард, Мотунов Микола,  від Новопсковської об’єднаної громади – заступник голови Людмила Латишева, головний редактор газети «Новопсковщина», голова ГО «Моя Новопсковщина» Потоцький Єгор. Також в обговоренні приймали участь керівники медичних установ району: від первинної ланки – (педіатри, сімейні лікарі) Калюжний В.С., вторинної ланки – (стаціонар) Мотунов М.О., завідуючі сільських амбулаторій, медичні працівники різних напрямків та представники громадськості, пересічні громадяни.

 

 

 

Ми вам донесемо основні позиції чотирьох сторін, які приймали участь в обговорюваннях.

Після невеличкого вступу представником райдержадміністрації та озвучення стану виконання законодавства щодо реформування медицини в Луганській області, яка не є передовою у цьому питанні, рекомендованого календарного плану здійснення реформ, розробленого МОЗ України, яким передбачено початок фінансування за новою системою з липня 2018 року, та інформацією, що первинна ланка району має бюджет лише на перше півріччя цього року, а що ж далі? В той же час представник адміністрації підкреслив, що саме Міністерство охорони здоров’я вже порушує свій календарний план реформ, адже досі не оголосило конкурс на посаду керівника Національної служби здоров’я. Здалося, що адміністрація сподівається, що держава не кине напризволяще цю сферу й буде фінансувати районну медицину через районну раду до останнього. А останній термін реформування первинної ланки – 31 грудня 2018 року.

Головний лікар Калюжний В.С. коротко розповів про реформу, про стан районної первинної медицини, що не в усіх селах є ФАПи, роздав інформаційні матеріали, де написано, що фінансування через Національну службу здоров’я вигідніше, ніж через субвенцію, яка надходить з районної ради. Сказав, що лікарі не забезпечені комп’ютерною технікою, ще не маємо затверджених вимог до оснащення робочого місця лікаря сімейної практики. Сказав, що лікарі зайняті постійною роботою, їм утворювати нове підприємство немає часу й обов’язків. Було б, на його думку, добре, якби влада утворила таке підприємство, а лікарі перейшли на нову роботу. Головного лікаря треба буде обирати за конкурсом. Він повідомив, що лікарі й самі можуть працювати напряму із Національною службою здоров’я, якщо оформляться, як підприємці, але це дуже витратно й необхідний час на це.

Працівники сільських амбулаторій повідомили, що турбуються про медсестер, яким не всім знайдеться місце після реформування, й обслуговування жителів погіршиться. Що реформа непродумана і несвоєчасна, що держава ставить лікарів у важкі умови. Не буде у лікаря автомобіля (довідково: центр первинної медицини району витрачає  близько 16 тонн бензину на рік, Новопсковське РТМО – 8 тонн) й іншого фінансування. Взагалі, не зрозуміло, що буде з ФАПами на селі.

Представник Новопсковської ОТГ Латишева Людмила повідомила, що на селі розвивати медицину, турбуватись про лікаря мають об’єднані  громади, утворення яких гальмується районною радою в нашому районі, для цього прийнятий спеціальний закон й передбачені кошти в державному бюджеті. Що Новопсковська ОТГ має можливості для розвитку медицини, але стоїть питання: будувати нові приміщення, чи чекати, коли районна рада передасть приміщення медичних установ району, якими володіють громади району. Та школи чекаємо вже рік. Запропонувала зібратись окремо працівникам первинної медицини та селищної ради й обговорити варіанти співпраці. Сказала також, що є різні варіанти й можливості залучення позабюджетних коштів для модернізації закладів охорони здоров’я.

Від жителів громади виступила колишній працівник лікарні, пенсіонерка, й закликала піклуватись про жителів прилеглих сіл.

Виступив Потоцький Єгор, і сказав, що  наша організація пропонує негайно розпочати реформування первинної ланки медицини. Перший крок – це реорганізація медичного закладу з комунальної установи в некомерційне  комунальне підприємство в першому-другому кварталі 2018 року, утворення якого повинна ініціювати райдержадміністрація, яка здійснює державну політику у сфері охорони здоров’я, винести рішення про утворення на сесію районної ради, вже розпочинати готувати Статут КНП. Далі – шляхом відкритого конкурсу обирається керівник установи,  набирається штат лікарів,  які укладають угоди протягом 2018 року із мешканцями району, й починає працювати та отримувати кошти за тих мешканців, яких обслуговують. Звісно, потрібно провести велику роботу по реєстрації, підготовці документів, отримати ліцензію, укладати з людьми угоди, знайти кошти на медичне обладнання, взяти до штату бухгалтерів, підключитись до електронної системи фінансування. Діяльність установи виходить з під контролю районної ради, місцеві депутати не впливають на обрання керівника закладу, тим самим зникає місцева політична корупція, коли голова районної ради, маючи за плечима «більшість», може звільнити «неугодного» головного лікаря, підставивши його. Та головне, люди повинні побачити зміни, коли лікар сам буде пропонувати свої послуги.

Виступила член організації Хомутянська Світлана, головним змістом її виступу було те, що представники Опоблоку, представником якого є  Чугай Едуард, розповідає, що держава робить завчасну, непродуману реформу, самі утворили цю проблему, що в районі немає коштів, бо лише об’єднання сіл і селищ району в дві (чи три) громади дасть поштовх розвитку району, а значить і медицини. А Опоблок усіляко гальмує цю реформу. Так і планувалось – спочатку реформа щодо об’єднання, а потім на базі нових громад з величезними можливостями реформа медицини та освіти. А тепер іде перекос та незрозумілості. Як приклад, привела Біловодську громаду, яка об’єднала весь район у жовтні 2017 року, і в листопаді в об’єднану громаду передано всі об’єкти району. А вже в листопаді-грудні 2017 року громада закупила величезну кількість медобладнання, квартири для лікарів, спецавтомобілі, що можна перевірити через відкритий портал «Е-дата». Так, хто винен в такій ситуації в районі, що лікарі не бачать перспективи, а сусідні району оснащують і ремонтують лікарні, у яких до того ж працюють ліфти,  щоб забезпечити обладнанням та умовами праці лікарів, і буде так, що наші місцеві лікарі будуть запрошуватись у сусідні райони. Ось що таке реформа і конкуренція! Вона спонукає думати, шукати можливості й працювати, а не шукати винних. Сказала також, що про необхідність зміни місцевої влади свідчить такий факт, що районна рада в 2016 році отримала кошти в сумі 1,3 млн.грн. з обласного бюджету, який в свою чергу отримав кошти з державного бюджету, а той, можливо, їх запозичив від МВФ і надав Новопсковському району для ремонту хірургічного відділення. Про цю епопею з ремонтом, який затягся на півтора року, знають вже всі в районі. Замість того, щоб обрати підрядника через систему Прозорро, районна рада обрала його сама, який виявився неефективним, й довелось шукати іншого, а за цей час кошти набагато обезцінились. На початку ремонту місцева влада піарилась, а потім піарилась і на відкритті оновленої хірургії, і дякувала сама собі та Гарбузу Ю. Понараховували собі премії за такі заслуги, а у затягуванні ремонтних робіт через місцеву газету звинуватили державу з її, начебто, незрозумілими законами та вимогами. Подумайте тільки! Держава дала кошти, але вона винна, що так довго тривав ремонт, бо лікарі – не менеджери, але потім раділи, що ремонт все-таки зробили. Отже, ремонт вартістю 1,3 млн грн. плюс зарплати та премії керівників райради та лікарні, тривав півтора року, більше 800 тис. грн. виведено за межі району через незрозумілу фірму. Громадська організація «Моя Новопсковщина» за підтримки ПРООН в даний час веде ремонт селищного будинку культури вартістю 1,2 млн грн., плюс 600 тис. придбання меблів та техніки. Ремонт, розпочатий у листопаді 2017 року, планується завершити за 4 місяці в лютому-березні, ремонтні бригади зараз працюють в дві зміни. Податки з цього проекту йдуть у місцевий бюджет. Немає піару, а лише фотозвіти для міжнародних донорів, зарплати й премії у цьому проекті не передбачені. Контроль здійснює і партнер проекту – селищна рада, яка буде приймати об’єкт в експлуатацію. Ведеться незалежний технічний нагляд. Ніяка держава не заважає. Є бажання щось змінити й нести відповідальність. Питання: навіщо нам районна рада, яка не може утворювати умови для поповнення бюджету, не може ефективно витратити кошти державного бюджету, не здійснює кроки для розвитку району, а страждають та плюють на державу жителі району. Все це робиться для того, щоб приїхав голова Опоблоку Юрій Бойко і сказав, що лише ми зможемо щось змінити! Ось така політика нашої місцевої влади.

На жаль, райдержадміністрація, яка є представником державної влади, не захистила державу в нападках депутата від Опоблоку Чугая Е., а готуватись до реформ можна було з травня минулого року, коли закон був прийнятий і вступив в силу у листопаді 2017 року.

Підводячи підсумки, заступник голови райдержадміністрації сказав, що адміністрація підтримує календарний план реформ, запропонований МОЗ України, вважає за необхідне інформувати населення про необхідність та перебіг реформи медицини, та до процесу утворення нового комунального некомерційного підприємства запрошує також і представників громадськості.

Головний лікар Новопсковського ЦПМСД сказав, що 20 лютого працівники будуть збиратись та обговорювати далі, як працювати в нових умовах. Сказав, що, на його думку, на утворення  нового комунального підприємства необхідно 5-6 місяців. Ось і питання: чи відчують зміни в медичному обслуговуванні жителі нашого району, як це пропонує Міністерство охорони здоров’я, чи знову буде “винною” держава?

ГО «Моя Новопсковщина» звертається до жителів району в черговий раз. Закликаємо лікарів підтримати реформу децентралізації. Давайте об’єднуватись і приєднуватись, цим самим ми наблизимо зміну влади в районі  і збільшимо наші можливості!

 

 

 

З повагою, ГО «Моя Новопсковщина»

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *