Фінансові можливості Новопсковського РТМО

ГО «Моя Новопсковщина» реалізує проект «Сприяння дієвому громадському контролю за діяльністю Новопсковського РТМО» за підтримки  міжнародного фонду «Відродження», який співпав з реформуванням медицини, вимогою часу, зміни закостенілої системи влади на місцях, коефіцієнт корисної дії якої для людей практично нульовий.

Деякі громадяни, працівники лікарні категорично проти будь-якого втручання та розголосу про роботу медичних закладів району. Вони говорять, що недоліків багато скрізь. І ми дещо погоджуємось із цим… Але ми не втручаємось в приватне життя, не говоримо про роботу практикуючих лікарів, а ми говоримо лише про управління нашими закладами, про адміністрування, про якісне обслуговування населення, доступність до районної медицини. Адже здоров’я – це основа нашого життя, й охороняти наше громадське здоров’я доручено владі через медичні установи, найнятих медичних працівників. Хіба це закрита тема?

А до того ж на виконання повноважень у сфері охорони здоров’я витрачається майже  40 млн. грн. державного та місцевого бюджету. Потрібно звикати до того, що прокурорський нагляд, як був  раніше у зв’язку із змінами в законодавстві, з 2014 року не здійснюється, тому розвивається новий вид контролю влади – громадський моніторинг. А до 2014 року прокурорський нагляд у нас в районі здійснювався лише проти «неугодних» владі осіб, або для тиску на підприємців. За що прокурора району, теперішнього депутата Новопсковської районної ради від Опоблоку, голову районного осередку партії Опоблок В. Соловйова й було нагороджено квартирою в гуртожитку для медичних працівників.

Окрім того, наша увага прикута до медичних закладів району у зв’язку з тим, що тривалий час в нашому районі порушувалось законодавство щодо розпоряджання  коштами бюджету охорони здоров’я. Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ст.44, Новопсковська районна рада у 2002 році делегувала Новопсковській райдержадміністрації повноваження щодо забезпечення розвитку різних галузей, у тому числі охорони здоров’я району. Відповідно до ст. 34 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», делегування повноважень місцевим держадміністраціям супроводжується передачею фінансових та інших ресурсів. Відповідно до ст. 22 цього ж закону, отримавши делеговані повноваження, райдержадміністрація :

  1. реалізовує  державну  політику  в  галузі  науки,  освіти, охорони здоров’я,  культури,  фізкультури і спорту,  материнства і дитинства, сім’ї та молоді;
  2. організовує  роботу  медичних закладів по поданню допомоги населенню,
  3. вживає  заходів  до  збереження  мережі  закладів  освіти, культури,  охорони здоров’я.

Та, як усім відомо, повністю керує усіма процесами та коштами в наших медичних закладах Новопсковська районна рада, очолювана спочатку партією регіонів та її двійником наразі – опоблоком.  Новопсковська районна рада, начебто, передала повноваження адміністрації, але кошти охорони здоров’я протизаконно залишила собі, про що свідчить розділ Головні розпорядники коштів у такому документі, як бюджет району. Особи, яка б відповідала за координацію діяльності медичних закладів району в райраді немає, значить нею виступає особисто голова райради! Райдержадміністрація, отримуючи заробітну плату в повному обсязі за виконання усіх повноважень, практично медициною в районі не займалася через узурпацію цього питання районною радою. На жаль, адміністрація мовчала, і на її та на наших очах охорона здоров’я в районі перетворювалась на місце,  де незрозуміло як використовуються кошти, приміщення, обладнання, та для піару влади. Яскраве тому підтвердження  – обрання будівельної фірми для ремонту хірургії в 2016 році на суму 1,3 млн.грн. «підконтрольними» депутатами  опоблоку, що призвело до неякісного ремонту, затягуванні ремонтних робіт, перевитрат бюджетних  коштів, в чому був звинувачений головний лікар Мага С.

В інших лікарнях такі і значно менші закупівлі проводяться через систему ПРОЗОРРО. І нещодавно ці самі депутати, які затягнули ремонт, прийшли на відкриття хірургічного відділення після ремонту, який здійснювався за кошти з обласного бюджету, безсоромно фотографувались та піарились на сторінках місцевої газети «Перемога» з коментарями, що у затягуванні ремонту винна система Прозорро й те, що закладами медицини у нас управляють не господарські менеджери, а головні лікарі, медперсонал, які зайняті лікуванням! Хіба не самі обирали керівника без конкурсного відбору? Але, за версією газетярів, для зомбування сільських пенсіонерів зроблено висновок, що  винна в затягуванні ремонту  держава (Україна) з її незрозумілими правилами та вимогами, при тому, що сусідні райони такі ремонти завершили у визначені терміни.

Представникам нашої влади і місцевої газети необхідно бути чесними і говорити конкретно: за які кошти проводиться ремонт, закуповується медичне  обладнання, а то здійснюється постійний піар Гарбузу Ю., Бєліку С., Лебедєву Б., що завдяки їм стало можливим проведення ремонтів. Ніхто чомусь не говорить, що  район і область, та й уся країна практично у нас дотаційні, ніхто не згадає платників податків, які наповнюють бюджет. Соромно! Це і є їхня робота – розвивати галузі для потреб громадян, за що платники податків платять їм багатотисячні зарплати, а людям чомусь легше жити не стає.

І лише в бюджеті на 2018 рік нарешті кошти передані у розпорядження райдержадміністрації, яка здійснює державну політику у сфері охорони здоров’я. Тому очікуємо зміни в обслуговуванні населення, у відкритості і прозорості діяльності медичних установ району. До речі, бюджет та звіти про діяльність любої бюджетної установи, закладу чи підприємства є відкритою публічною інформацією, і повинні знаходитись у доступному для людей місці в приміщенні закладу та на офіційному веб-сайті. Цього поки що ми не маємо в наших державних та бюджетних установах.

Говорячи про кошти, які передбачені на охорону здоров’я та не лише про неї, жителям району треба знати, що бюджет району у 2017 складав 230 млн грн., а з них лише 25 млн. грн. – власні надходження в бюджет, отже на 90 відсотків бюджет дотаційний. Медична галузь району отримала 40 млн. грн. З них 27,5 млн. грн. отримало  Новопсковське РТМО,  з них на зарплату з нарахуваннями 21,9 млн. грн., на комунальні послуги та  енергоносії – 3,5 млн. грн. (http://novopskovska-rayrada.gov.ua/12-sesiya-15-26-27-13-01-2017/). В бюджеті розвитку на розвиток медичної галузі у 2017 році  було закладено мало коштів, та й ті в основному з обласного бюджету, а ті, що витрачались – це невикористані в минулому році 489 тис. грн. від ремонту хірургічного відділення, 600 тис. грн. – ремонт даху пологового будинку, а ціни на матеріали, як відомо, ростуть щодня! Ремонтувалось терапевтичне відділення Білолуцької лікарні за 250 тис. грн., 300 тис. грн. – приймальне відділення, придбано стоматологічне обладнання для дитячого кабінету за 21 тис. грн. Слід сказати, що закупівля цих ремонтних робіт вже здійснювалась через систему ПРОЗОРРО.

За кошти обласного бюджету придбаний новий сучасний рентгенапарат вартістю 4,5 млн. грн. з налаштуванням роботи, такі апарати закуплено усіма районними лікарнями в області. До речі, він вже працює і трохи полегшить проблему придбання рентгенплівок, адже дані обстеження можна записати на диск або флешку.

Чи багато зроблено ремонтів та придбано медтехніки? Робіть висновки самі. Та все пізнається в порівнянні. У порівнянні з минулими роками – зроблено хоч щось, та в порівнянні з іншими районами – ми програємо. Відповідно до “Інформації про стан здоров’я населення району та ресурсне забезпечення закладів охорони здоров’я за 9 місяців 2017 року” Новопсковське РТМО потребує таких ремонтів і обладнання: заміна вікон, дверей, зовнішнє утеплення стін поліклініки, лікувального корпусу, капремонт даху лікувального корпусу, капітальний ремонт гінекологічного відділення, облаштування відділення невідкладних станів, капітальний ремонт ліфтів, потрібен рентгенапарат пересувний, флюорограф, маммограф, апарат УЗД з піхвовим датчиком, паровий стерилізатор, ІПВЛ для дорослих. А скільки потрібно ще?!

Новопсковське РТМО може заробляти кошти через надання платних послуг. За рік лікарня з року в рік заробляє близько 300 тис. грн, що є додатковою реальною допомогою для розвитку лікарні, з них 200 тис. грн витрачає на заробітну плату лікарям, задіяним у наданні таких послуг, інші кошти витрачаються на вирішення господарських проблем лікарні – придбання канцтоварів, паперу, праски, оплата необхідних послуг, та ін.

До речі, точної суми отримання коштів встановити не вдалося. Згідно звіту, лікарні надано послуг на суму 295 тис. грн. У відповіді на наше звернення повідомлено, що виручено 325 тис. грн. Потреба у платних послугах пацієнтів величезна, та їх чомусь не рекламують, не запрошують, як це роблять інші приватні підприємці при обслуговуванні населення. Жодна людина в районі, у тому числі працівники ФАП-ів, не знають, що таке платні послуги, хто їх надає, де і за яку ціну. До речі, практично всі  лікарі, які орендують в лікарні приміщення для приватної практики, не оформлюють свої робочі місця відповідно до вимог ведення ліцензійної діяльності, що не забезпечує якість обслуговування населення району, свідчить про низький рівень управління закладами.

Вважаємо, що лікарня може значно збільшити офіційне надходження коштів на спецрахунок для свого розвитку. Окрім того, лікарня отримує й наші благодійні внески для її потреб, якщо ми їх платимо на рахунок лікарні. Та знову ми не отримали інформацію, до якої є питання. Згідно фінансового звіту лікарні, за 2017 рік отримано грантів дарунків на суму 606 тис. грн, а в листі надана інформація, що на рахунок лікарні надійшло коштів благодійної допомоги на суму 693 тис. грн. Знову свідчення неякісної роботи адмінапарату лікарні та її непрофесіоналізм.

До РТМО постійно надходить гуманітарна допомога, а також  кошти  за державними програмами та у вигляді ліків та медпрепаратів, медичних виробів. Можливо, хто й отримував безкоштовні ліки при лікуванні, ми чули, що такі випадки є. На жаль, інформація про надходження гуманітарної допомоги недоступна жителям району, як наприклад у Троїцьку, де на сайті райдержадміністрації постійно надаються матеріали про благодійників та надходження допомоги в лікарню (http://old.tr.loga.gov.ua/activity/tr-social/health/) .

Головне питання для пацієнта- це доступність до медицини, гарне обслуговування, лікар, у якому впевнений, теплі палати та добра їжа, а головне – наявність ліків та медпрепаратів. Подивившись систему ПРОЗОРРО, платіжки РТМО через відкритий портал «Є-дата» та згідно наданої пояснювальної записки до бюджету лікарні – закуплено медикаментів на суму близько одного мільйона грн.: наркотичних засобів на суму близько 290 тис. грн, 36,3 тис. грн. відшкодування ліків пільговим категоріям, по державній програмі закуповувався інсулін на суму 642 тис. грн. Нам повідомили, що усі 181 пацієнта з потребою в інсуліні забезпечено на 100 відсотків. Сім’ї, які потребували наркотичних засобів, говорили, що в основному забезпечені такими специфічними ліками, та буває, що ліки відсутні через недофінансування або не розпочате фінансування. Отже, допомога громадянам ліками все ж таки є, та ніхто не оприлюднює ці цифри та порядки забезпечення ліками за кошти бюджету. Слід сказати, що наша лікарня підключилась до системи «Є-ліки» і кожен може бачити вільні залишки ліків, закуплених за бюджетні кошти кожної лікарні, кожного місяця. На жаль, там не розміщено  копію наказу про  розподіл ліків, як це робить МОЗ України на своєму сайті, тому хто і як може отримати ліки, придбані за рахунок бюджетних коштів – невідомо, особливо питання по забезпеченню Білолуцькій лікарні, бо за неї скрізь забувають – і в Статуті, і на веб-сайті. Тут знову незрозумілості: у звіті РТМО повідомлено, що медикаментів та перев’язувальних матеріалів у 2017 році витрачено на суму 3,2 млн. грн. У відповіді РТМО лист №394 повідомлено, що наркотичних засобів витрачено на суму 23 889 грн., а договір з постачальником підписано у лютому 2017 року на суму 225 тис. грн.

Закупівлі ліків майже усіма лікарнями області здійснюються через компанію «Фармація–Північ», яка має свої філії в кожному районі. Передивившись договори закупівлі через систему ПРОЗОРРО, встановлено, що наша лікарня ставить таку вимогу до постачальника, як забезпечити необхідними ліками на замовлення за одну добу, що виконати мабуть не зможе ніяка фірма, яка знаходиться за межами району, окрім “Фармації”. Інші лікарні у договорах вимагають, щоб були сертифікати на ліки, щоб товар доставлявся у певних умовах, передбачають перевірку партії товару, доставку товару постачальником, вимоги до терміну придатності. Закупівлі наркотичних засобів нашою лікарнею чомусь виражаються у штуках товару, що є не зрозумілим, що саме закуповується. Інші лікарні вказують кількість товару в ампулах, флаконах, чи упаковках. Тому важко порівняти і ціни на ліки. Наприклад діпрофол у Кремінній закуповують по 265,22 грн за упаковку, у нас за штуку – 918,86 грн, антракуріом у нас 303,74 за штуку, в Кремінній за упаковку – 174,61 грн.

Найменування інших ліків, оприлюднених на сайті «Є-ліки» Новопсковським РТМО, свідчить, що ліки закуповувались не всі за відповідністю Національному переліку основних лікарських засобів.

Слід відмітити, що у відділеннях стаціонару та поліклініці розміщено деяку інформацію на інформаційних стендах про наявність ліків, але ця інформація не відповідає вимогам МОЗ України про інформування населення про закупівлю ліків за бюджетні кошти. Новопсковське РТМО має також свою сторінку на офіційному веб-сайті районної ради, яка поступово заповнюється, там теж можна знайти інформацію про наявність залишків ліків.

Заплановано та використано коштів на зубопротезування близько 15 тис грн. Єдине, що тут незрозуміле, хто і як вирішує, кому протезувати зуби за рахунок платників податків. За нашим таким невеликим розслідуванням з’ясувалось, що щоб отримати таку послуги, необхідно звернутись до головного лікаря, або  голови райради, керівників ветеранських організацій району, які дадуть наказ профінансувати саме за цю людину. 23 чоловіка району отримали таку допомогу в 2017 році, деякі отримали її неодноразово. Потреба в цій послузі величезна – майже 6 тисяч ветеранів різних категорій.

Іще лікарня закуповує рентгенплівки та матеріали для рентгенобстежень на суму близько 80 тис. грн. Знов таки, порядку отримання такого безкоштовного обстеження за рахунок коштів платників податків немає. У лікарні висять оголошення, що пільги при рентгенівському обстеженні мають діти до 3 років, ветерани війни, учасники АТО. Зі слів головного лікаря, плівкою забезпечуються хворі у стаціонарі.

Закуповується кисень медичний, тест-набори, індикатори інших медичних виробів та інше на суму близько 80 тис. грн. Для лікування ветеранів у стаціонарі виділяється по 65 грн. на день.

Закупляються медикаменти для невідкладної медичної допомоги, усього приблизно на 60 тис. грн., для потреб лабораторії – на 60 тис. грн. На продукти харчування, у тому числі донорам крові, витрачено, згідно звіту, близько 277 тис. грн, ветеранам війни передбачено харчування на день – 55 грн.

Слід відмітити, що більшість хворих, з якими ми спілкувались в стаціонарі, задоволені якістю харчування. Окрім того, лікарня готує ще й харчування для мешканців стаціонарного відділення постійного перебування Центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), за що отримує відшкодування близько 1 000 грн на місяць. Дана послуга лікарнею не передбачена жодним нормативним актом й свідчить про незрозумілий штатний розклад лікарні.

Закуповуються дезінфікуючі засоби на суму близько 40 тис.грн., миючі засоби – на 6 тис. грн., витрати для господарської діяльності – на суму 35 тис. грн., придбання бланкової продукції – 12 тис грн. Придбання паливно-мастильних матеріалів – 229 тис грн., запчастин для машин – на суму майже 35 тис. грн. Закуплено будівельних матеріалів на 96 тис. грн. А ще кошти витрачаються на ремонт та повірку медичної апаратури, оплата послуг зв’язку, ремонт комп’ютерної техніки, банківські послуги та інше. Майже 140 тис. грн. виплачує РТМО за пільгові пенсії до Пенсійного фонду.

В пояснювальній записці до бюджету лікарні ми не знайшли витрати на проведення періодичних медичних оглядів медперсоналу, який проводиться один раз на два роки. Періодичні медичні огляди є платною послугою. Отже, або медперсонал не проходить медогляд, або медичні книжки заповнюються формально, без затрат часу лікарями. Хоча інформацію про те, що увесь медперсонал пройшов медогляд, нам надано лікарнею.

Через систему Прозорро наша лікарня закуповує природний газ, електроенергію, паливо, ремонтні роботи з 2017 року, рентгенівські плівки та проявники, деякі ліки та вироби медичного призначення. Рішенням сесії районної ради від грудня 2016 року лікарням дозволено робити закупівлі без ПРОЗОРРО в межах 50 тис. грн. Однак порядку проведення допорогових закупівель в комунальних закладах радою не розроблено. Для прикладу, Міловська лікарня, Сватівська закуповує усе через ПРОЗОРРО з десяти грн., так само робить й наш відділ освіти, що робить фінансову діяльність цих закладів більш-менш прозорою.

Багато чи мало закуповує наша лікарня? Ми порівняли закупівлі з іншими сусідніми районними лікарнями, які входять в наш госпітальний округ, а також передивились платіжні доручення на порталі “Є-дата” (за проведеними транзакціями код ЄДРПОУ 01983594) та  за такими посиланнями у пошуковику «Державні закупівлі Новопсковське районне територіальне медичне об’єднання» та інші лікарні:

Новопсковське РТМО – код 01983594;

Біловодська РЛ – код 37336064;

Старобільське РТМО – код 01983714;

Білокуракинська ЦРЛ – код 01983559;

Сватівське РТМО – код 01983619;

Троїцьке РТМО – код 01983720.

Проаналізувавши закупівлі, виявили наступне. Сусідні багатоповерхові лікарні витрачають кошти на обслуговування ліфтів, отже вони працюють. Встановлено, що лікарні останнім часом закупили набагато більше приладів та виробів медичного призначення, ніж наша лікарня, особливо вразили закупівлі Біловодської РЛ, яка вже провела енергозберігаючі заходи, має гарно обладнане акушерсько-гінекологічне відділення, розвиває стоматологічне, хірургічне відділення. Ця лікарня закупила у 2017 році стаціонарну ультразвукову систему за 1,6 млн. грн, установку стоматологічну – 825 тис. грн., апаратуру для підтримки ф.ф. організму – 0,1 млн. грн., систему реєстрації медичної інформації – 2,2 млн.грн, обладнання для анестезії – 2,1 млн. грн., устаткування для операційних блоків, операційні світильники, меблі медичного призначення, дефібрилятор, стіл операційний, обладнання для гінекології – 0, 7 млн. грн., апарат рентгенівський стоматологічний, обладнання для лабораторії, монітор пацієнта, стоматологічні інструменти та прилади, кондиціонери, дві цифрові установки рентгенологічні на суму 8 млн. грн, і безліч інших інструментів. Окрім того, Біловодськ закупив квартири для медиків, спецавтомобілі. А все тому, що Біловодський район об’єднався в одну громаду і отримав величезні можливості для розвитку! Їхнім лікарям та жителям не так страшні реформи, вони забезпечують лікарів умовами роботи, жителів –можливостями.

Багато ремонтів приміщень здійснює Старобільськ і закуповує обладнання. Білокуракінська лікарня  поповнилася наркозним апаратом VENAR TS Agas з аналізатором газів, неонатальним апаратом штучної вентиляції легенів Chirana AVRA V, рентгенівською діагностичною системою ОРЕRA RT 20 Harp, кисневим концентратором Біомед-7F-10, одноканальним електрокардіографом ВЕ-100, напівавтоматичним хімічним аналізатором Lab Analyt SA, операційним столом, негатоскопом, та багато чим іншим.

Протягом 2017 року за рахунок коштів районного бюджету для нормального функціонування Троїцької районної лікарні було придбано сучасне оснащення: обладнання для анестезії та реанімації на суму 31 164 грн., кріохірургічний апарат на суму 24,7 тис. грн., 4 електрокардіографи на суму 76,5 тис. грн., аналізатор сечі на суму 25 тис. грн., аналізатор крові на суму 24,8 тис. грн., 25 бактерицидних УФ-камер на суму 141 тис. грн., 5 холодильників на суму 34,5 тис. грн.. За рахунок коштів обласного бюджету та співфінансування з районного бюджету придбано 5 автомобілів ЗАЗ DAEWOO на суму 10 600 тис. грн. За рахунок коштів ДФРР та місцевого бюджету проведено реконструкцію 12-ти квартирного будинку для медичних працівників на суму, більш ніж 3 млн. грн. Це інформація з офіційного веб-сайту Троїцької райдержадміністрації.

По всьому видно, що лікарні готуються до утворення діагностичних центрів, розвивають стоматологічний напрямок, який не буде фінансуватись за державними програмами. А наш великий район, який мав колись величезні податки з ЛВУ МГ, з колгоспу Енгельса, з розвиненої торгівлі – чомусь відстав. І це результат діяльності нашої влади при одному і тому ж законодавстві в країні. Одні господарі розвивають райони, а інші займаються політикою, щоб на найближчих виборах сказати – ось отакі здобутки вашого Майдану, крокування у Європу. Як говорять спеціалісти Департаменту охорони здоров’я Луганської ОДА, без підтримки місцевої влади медичної реформи в районі не буде.

Поки ми будемо мовчати в районі, доки й будемо лаяти медицину, чути  скарги лікарів, скарги дітей у холодних школах з сирими столовими та туалетами та ін., а за цим усім стоїть місцева влада й наша неактивність, байдужість, безвідповідальність.

 

 

 

ГО «Моя Новопсковщина»

 

 

One comment on “Фінансові можливості Новопсковського РТМО
  1. Світлана сказав:

    Про які закупівлі та якому бюджеті може йти мова, якщо 2018 рік тільки почався, а заробітна плата медичним працівникам вже виплачується із затримкою.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *