Права сучасного пацієнта

Пацієнт – це особа, яка, незалежно від стану здоров’я, звернулася до закладу охорони здоров’я або медичного працівника за наданням медико-санітарної допомоги, якою є комплекс цілеспрямованих дій та заходів щодо сприяння поліпшенню здоров’я, підвищення санітарної культури, запобігання захворюванням та інвалідності, проведення ранньої діагностики, лікування осіб з гострими і хронічними захворюваннями, реабілітації хворих та інвалідів.

ГО «Моя Новопсковщина» здійснює проект за підтримки міжнародного Фонду «Відродження» щодо громадського моніторингу господарської діяльності Новопсковського районного територіального медичного об’єднання, і разом з тим має можливість ознайомитись з напрямками реформування медицини та поділитись цими новинами з жителями району. Не всі однозначно сприймають реформування, але розбиратись в нових правилах життя треба неодмінно.

Перед тим, як переступити поріг лікарні, варто запитати в себе: що я знаю про свої права та обов’язки, перебуваючи в цьому закладі? Відповідь на це питання значно полегшить, пришвидшить і зробить більш комфортним ваше перебування в лікарні – планове чи вимушене. Інформацію про ваші права та обов’язки, як пацієнтів, можна здебільшого знайти в Цивільному кодексі та Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Звертаючись до лікарн,і ознайомтесь з правами та обов’язками, використовуючи мережу інтернет.

 

Кожна людина має право на інформацію

Усі повинні мати змогу ознайомитись з інформацією про місцезнаходження лікарні та її підрозділів, розклад роботи, акредитацію закладу, наявність лікарів певної спеціалізації, перелік платних медичних послуг, їх вартість, порядок їх надання, ліцензійних  послуг, які надаються лікарями приватної практики, їх вартість, телефони гарячих ліній, можливість попереднього запису на прийом, порядок оскарження, та ін. Люди похилого віку та з інвалідністю мають право на безперешкодний доступ до приміщення лікарні, до медичної допомоги, право на  якісне  перебування в приміщеннях медичних закладів. Вирішення  цього переліку питань залежить від нашої активності, вимогливості  та рівня організаційного та кадрового менеджменту керівництва, влади та їх відповідальності. Тепер згадайте заклади охорони здоров’я нашого району. Усі лікарі-спеціалісти та сімейні лікарі знаходяться на третьому поверсі, і не кожна людина після інсульту може дістатись лікаря-кардіолога. Як людині з травмою дістатись четвертого поверху для проходження рентгену, як здати аналізи людині з ДЦП, чи мамі з дитинкою, коли пункт прийому аналізів на четвертому поверсі, а ліфт не працює, ще й до того ж треба збігати на другий поверх, щоб купити необхідні матеріали для зберігання та транспортування крові.

Можливо, наша влада працює на аптеку, якщо не може віднайти кошти для закупівлі медичних препаратів оптом, що значно дешевше, ніж в аптеці?

Чи є нормальні туалети в лікарні, чи достатньо стільців під кабінетами. А якщо захотілось попити води чи прийняти пігулку, чому нею не можна забезпечити присутніх, адже вода – це  життя! І ще безліч питань!

Слід відмітити, що Новопсковське РТМО має свою веб-сторінку на офіційному веб-сайті Новопсковської районної ради, де розміщено деяку інформацію для жителів району. Новопсковська райдержадміністрація теж на своєму офіційному веб-сайті надає певну інформацію про діяльність та фінансові ресурси закладів охорони здоров’я. ГО «Моя Новопсковщина» пропонує нашій владі більше розміщувати публічної  інформації про можливості лікарні, її фахівців, наявність ліків та лікарських засобів, звіти, фінансові та матеріальні ресурси, та інше.

Отже, інструкція для людини, яка звертається до закладу охорони здоров’я.

 

КРОК 1. ВИБІР ЛІКАРНІ ТА ЛІКАРЯ

Кожний пацієнт має право, коли це виправдано його станом, бути прийнятим в будь-якому державному лікувально-профілактичному закладі за своїм вибором, якщо цей заклад має можливість забезпечити відповідне лікування. При реформуванні закладів комунальні підприємства медицини теж будуть лікувати без поділу за місцем проживання, адже отримуватимуть кошти з держбюджету за кожну проліковану людину.

Ви маєте беззаперечне право на фахову консультацію та вибір лікаря. У великих містах інформацію й відгуки про фахівців можна зайти у відкритому доступі в мережі інтернет. Запис до деяких лікарів здійснюється онлайн, або є попередні запис на прийом. Можливо, обмін думками щодо якості обслуговування запровадити і в нашому регіоні, в нашому Північному госпітальному окрузі.

Обравши лікаря, ви зобов’язуєтеся надавати медичним працівникам повну інформацію про стан здоров’я, зокрема про перенесені захворювання, спадкові хвороби й протипоказання до застосування тих чи інших лікарських засобів. Так само і  ви маєте право на отримання достовірної та повної інформації про стан свого здоров’я та доступ до медичних документів, якщо вам є 18 років.

Право на інформацію про стан свого здоров’я є важливою передумовою для отримання пацієнтом медичної допомоги, оскільки саме від об’єктивно отриманої інформації залежить подальше прийняття саме пацієнтом рішення щодо лікування.

Також, згідно з частиною першою статті 34 Основ, лікуючий лікар може обиратися безпосередньо пацієнтом або призначатися керівником закладу охорони здоров’я чи його підрозділу. Обов’язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження і лікування пацієнта. Пацієнт вправі вимагати заміни лікаря. Зазначене право є важливим для пацієнта, оскільки надає йому можливість лікуватися у спеціаліста, якого обрав та довіряє,  або у такому закладі, який має сучасне та ефективне обладнання, методи діагностики та найбільш кваліфікованих медичних працівників.

Право направлятися для лікування за кордон у разі необхідності подання того чи іншого виду медичної допомоги хворому та неможливості її подання в закладах охорони здоров’я України.

 

КРОК 2. МЕДИЧНЕ ВТРУЧАННЯ

Пацієнти можуть надати згоду на медичне втручання або відмовитися від нього. Особа від 14 років вирішує це самостійно, до 14 років – за згодою батьків або інших законних представників (опікунів, піклувальників тощо). Навіть забір крові для аналізу без згоди людини є порушенням статті 8 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (право на повагу до приватного життя). Відтак, кожного пацієнта необхідно інформувати щодо методів діагностики, профілактики та лікування. І пацієнт обирає – погоджується на ці умови, чи ні. Однак, за наявності реальної загрози життю пацієнта, медичне втручання здійснюється без його або батьківської згоди.

Пацієнт має право на інформовану згоду щодо застосування методів діагностики, профілактики та лікування та право відмовитись від лікування. Отже, лікар повинен узгодити з вами право на втручання в ваш організм.

Інформована згода в контексті чинного законодавства – це усвідомлене пацієнтом рішення щодо методів лікування, прийняте на основі обґрунтованої інформації щодо таких методів, а також їх наслідків, наданої лікарем.

 

КРОК 3. ЛІКИ

Про наявність необхідних ліків у лікарні пацієнт може дізнатися кількома способами. Перший – зручний, якщо ви перебуваєте в лікарні. Списки наявних ліків мають бути біля виходу із закладу охорони здоров’я, у приймальному відділенні, біля кабінетів лікарів, а також в  стаціонарному відділенні. На жаль, не всі лікарні здійснюють це право пацієнтів. По-друге, на сайті Міністерства охорони здоров’я розміщується інформація (накази) про державні закупівлі та поставки по регіонах, а також міжнародні закупівлі. По-третє, перелік ліків за лікарнями та регіонами доступний на сайті e-liky.in.ua. Тут є каталог медичних закладів по регіонах, часткові дані про наявність ліків у кожній лікарні окремо, Новопсковські заклади охорони здоров’я теж підключені до цього сайту, але наявність не всіх ліків оприлюднено. Також, відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», ви можете надіслати письмовий інформаційний запит на ім’я головного лікаря закладу охорони здоров’я. Протягом 5 робочих днів маєте отримати відповідь. Щодо проблем у сфері охорони здоров’я ви можете звернутися на гарячу лінію МОЗ  0-800-801-333.

В 2017 році Наказом Міністерства охорони здоров’я № 841 від 11.07.2017 року було зобов’язано головних лікарів закладів охорони здоров’я виготовити та розмістити у зручному для громадян місці стенди з переліком закупівель ліків та лікарських засобів за рахунок державних коштів, місцевих бюджетів, благодійної допомоги, гуманітарних надходжень. Чекаємо таких стендів в наших лікарнях, ФАП-ах.  Наша організація звернулась до Новопсковської райдержадміністрації, як органу, який здійснює державну політику у сфері охорони здоров’я, забезпечити постійне інформування жителів про закупівлю ліків, лікарських засобів, медпрепаратів, їх наявність, розподіл, порядок отримання.

Для придбання ліків держава витрачає великі кошти. В 2017 році в нашому районі за програмою «Доступні ліки» люди з певним видом захворювань отримали безкоштовно або із знижкою ліків, більш ніж на 600 тис. грн. В цьому році цей перелік ліків розширено, звертайтесь до лікарів. На 640 тис. грн. отримали безкоштовно  інсулінозалежні хворі, а їх в районі 188 чоловік.  На 140 тис. грн отримали безкоштовно ліків для знеболювання наркологічного напрямку. Ліки закуповувались для лікування ветеранів війни, пільгових категорій, для екстрених випадків та невідкладної допомоги. Щодо програми «Доступні ліки» місцевій владі треба забезпечити можливість мати доступ до цієї програми жителям сіл та селища Білолуцьк, моніторити стан обслуговування пацієнтів в аптеках, які працюють у цій програмі, стан наявності ліків відповідно до затвердженого переліку, своєчасно забезпечувати надходження коштів на рахунки аптек.

Кошти для закупівлі ліків нашими закладами охорони здоров’я перераховувались в районний бюджет і від громади Новопсковської ОТГ. Взагалі Новопсковська ОТГ перерахувала на медицину району у 2017 році третину коштів від усього бюджету наших мед закладів і має право вимагати звіту про витрачання коштів, інформування, забезпечення жителів громади ліками та якісною медичною допомогою.

В 2017  році Міністерство охорони здоров’я затвердило новий  Національний перелік основних лікарських засобів – це перелік міжнародних непатентованих назв препаратів, які рекомендує Всесвітня організація охорони здоров’я для лікування найпоширеніших та найнебезпечніших хвороб. Нині цей перелік містить 427 діючих речовин. Відтепер кожен заклад охорони здоров’я має забезпечити кожного пацієнта коротким списком найнеобхідніших препаратів від найбільш поширених в Україні захворювань, які мають найважчі наслідки для життя та здоров’я громадян. Лікарні повинні закуповувати ліки за бюджетні кошти в рамках потреби  лише із Національного переліку і оприлюднювати цю інформацію. Якщо лікар вам виписує рецепт для придбання ліків за ваші кошти – поцікавтесь, чи це ліки з Національного переліку лікарських засобів, які є ефективними, перевіреними і мають відповідну ціну, за висновками МОЗ, чи лікар діє на свій розсуд, пропонуючи інші ліки, яких наразі багато в багаточисленних аптеках. Обов’язково обговорюйте з лікарем, чому виписують саме ці ліки, які вам доведеться купляти за власні кошти і ефективність яких не підтверджує МОЗ, а також, можливо, ціна та ефективність не є відповідними.

 

КРОК 4. СТАЦІОНАР

Якщо пацієнт лікується в стаціонарі, то право на допуск до нього мають медичні працівники, члени сім’ї, або законні представники, нотаріус, адвокат, священник для релігійних обрядів та богослужінь. Поряд із дитиною віком до 6 років або тяжкохворою може постійно перебувати мати, або інші члени сім’ї. А сам факт звернення, стан здоров’я та результати обстеження є конфіденційною інформацію, яку зберігають лікар та медичний заклад. Поряд із цим серед обов’язків пацієнта: дотримання правил особистої гігієни та правил перебування у медичному закладі, виконання всіх приписів та рекомендацій лікарів і медичних працівників. Пацієнт має з повагою ставитися до медичних працівників та відвідувачів, обережно поводитися з майном медичного закладу, підтримувати чистоту.

 

КРОК 5. СКАРГИ Й ПРОПОЗИЦІЇ

Якщо медичний працівник відмовився повідомити своє прізвище, ім’я, по-батькові та професійний статус, правила відвідування та надання медичних послуг, права як пацієнта, ви можете подати на нього скаргу керівнику закладу, органу влади , який здійснює державну політику у сфері охорони здоров’я.  Також окремо можна оскаржити дії медичних працівників під час прийому пацієнтів, надання медичних послуг та результати лікування. Після цього пацієнтові надається право на уважний, об’єктивний розгляд скарги (заяви, пропозиції) та отримання результатів їх розгляду. Якщо здоров’ю пацієнта заподіяли шкоду, громадянин може звернутися до медичного закладу за відшкодуванням та вимагати його через суд.

Медична рада, яка є в кожному закладі охорони здоров’я, розглядає питання випадків смерті, скарг пацієнтів або їх близьких осіб.

У разі смерті пацієнта члени його сім’ї або інші уповноважені ними фізичні особи мають право бути присутніми при дослідженні причин його смерті та ознайомитися з висновками щодо причин смерті, а також право на оскарження цих висновків до суду.

 

Окрім того пацієнти мають право на:

повну інформованість і добровільну згоду на медико-біологічний експеримент;

донорство крові та її компонентів;

трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів;

штучне запліднення та імплантацію ембріона;

добровільне штучне переривання вагітності;

зміну статевої належності;

незалежну медичну експертизу;

правовий захист від будь-яких незаконних форм дискримінації , пов’язаних із станом здоров’я.

 

Обов’язки пацієнтів

Відповідно до вимог статті 10 Основ, громадяни України зобов’язані піклуватись про своє здоров’я та здоров’я дітей, не шкодити здоров’ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення; подавати невідкладну допомогу іншим громадянам, які знаходяться у загрозливому для життя і здоров’я стані, виконувати інші обов’язки, передбачені законодавством про охорону здоров’я.

І головне також, обрати сімейного лікаря з 01.04.2018 року, і з ним вирішувати питання профілактики захворюваності, діагностики та вибору процесу лікування.

Матеріали взяті з сайту МОЗ, сайту Мінюсту.

 

 

 

ГО «Моя Новопсковщина»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *