А що ми знаємо про комунальне підприємство та його публічність?

Комунальне майно, комунальне підприємство, (в перекладі фр. commune — «громада») як звикли ми до цих слів, які асоціації вони викликають? З цими словами пов’язане ще словосполучення – житлово-комунальне господарство. Житлово-комунальні проблеми жителів і, особливо пенсіонерів, самотніх жінок, інвалідів – це практично половина усіх життєвих проблем, які становляться тягарем для цих  категорій мешканців. А ще в усіх є бажання жити у чистому , красивому, комфортному середовищі , коли усе продумано і задовольняє різні потреби жителів, гостей громади. Громада –це велика сім’я, і має велике подвір’я – населений пункт, де потрібен відповідальний господарник, активні мешканці, які поважають один одного, свою громаду, місто чи селище! Утворивши орган місцевого самоврядування, куди жителі делегували своїх надійних представників – депутатів, слідуючим кроком стає питання: хто і як буде доглядати за містом чи селищем.

Стаття 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» каже, що право комунальної власності – це право територіальної громади володіти, доцільно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Правом розпоряджатись комунальною власністю від імені громади володіє місцева рада. На сесії ради можуть бути прийняті рішення щодо будь-яких дій з комунальним майном.

Ми нижче додаємо посилання на закони та статті, які стосуються нашої теми, хто бажає –  ознайомтесь . Ми хочемо донести доступну інформацію щодо комунального майна  до всіх мешканців , і не тільки Лиманської ОТГ Донецької області, з якою співпрацюємо в рамках проекту.

У багатьох з нас є подвір’я, сім’я, сімейний бюджет, та частина життя , в якому  ми хочемо створити комфортні умови проживання для себе і свої близьких. І це нормально, кожна людина опікується тим щоб, вона та її сім’я жили  краще. Ми робимо ремонти в будинку, наймаємо людей , щоб в утеплюємо стіни , дах ,  проводимо водопостачання та інше.

Чи зможе нас вдома ошукати найманий нами будівельник , сказавши що він купив цю фарбу у два рази дорожче, ніж вона коштує на ринку або зробити неякісні, як говорять – «халтурні» роботи? Зможе звісно, але чи покличемо ми його наступного разу  робити ремонт? Якщо у себе вдома ми платимо кошти для покращення свого життя, а покращення не настає, то що робить нормальний господар? Наймає інших працівників, та посилаючись на попередній досвід, буде  вимагати звіту та контролювати  кожен  крок.

Наше життя не обмежується нашим будинком, ми хочемо ходити по освітлених вулицях, їздити гарними дорогами, отримувати якісні послуги в лікарнях, прибрані території та інше. За це кожна працююча  людина разом з роботодавцем сплачує 41,5% від свого доходу  місцевих та державних податків.

Можемо ми з вами, перераховуючи майже половину заробітку, дозволити таку річ, як безконтрольність? Хіба ми настільки багаті, щоб не рахувати кожну зароблену копійчину? До речі, порядок використання, контролю за діяльністю органів, які задовольняють спільні потреби громади, сьогодні прописано в законах України, в Статуті Лиманської об’єднаної територіальної громади  і включає процес відкритості, публічності, підзвітності місцевої влади, керівників утворених комунальних підприємств, установ та закладів в питаннях обліку майна, передачі його в оренду, в оперативне управління чи господарське відання, розподіл прибутків, приватизація, інвентаризація, закупівлі, списання майна, придбання чи передача  та ін.. Хто це має контролювати та кому ще, окрім мешканців громади, це  потрібно?  Звичайно ще є незалежний аудит, внутрішній контроль, та саме мешканці громади – споживачі послуг найкраще розуміють та можуть співставити відповідальність влади, витрачені кошти та якість життя. Отже, контроль, звітність та публічність –основа взаємодії влади та жителів!

Громадські організації «Моя Новопсковщина» та ГЦПІКД «Колохорот» в рамках проекту «Ефективне управління спільним майном Лиманської  ОТГ – повага до влади та добробут в громаді»  за підтримки програми розвитку ООН в Україні, провели моніторинг офіційного сайту Лиманської ОТГ http://krliman.gov.ua/uk/page/bez-nazvi щодо наявної інформації про комунальні підприємства. Сайт сьогодні знаходиться у стадії наповнення, але є інформація яка в обов’язковому порядку повинна знаходитися у публічному доступі.

Відповідно Закону України « Про доступ до публічної інформації», у зв’язку з тим, що на офіційному веб-сайті Лиманської ОТГ не оприлюднено інформацію передбачену законодавством,    ми звернулись до виконавчого комітету  відповідної ради, щодо отримання інформації про  перелік комунальних підприємств, які знаходяться на балансі ОТГ,  порядок звітування керівників та наявність офіційних веб-сторінок комунальних підприємств (копію розміщено нижче), та отримано відповідь (копію розміщено нижче).

 

 

 

 

 

Щодо комунальних підприємств  отримано  відповідь, де йде мова лише про два комунальних підприємства: Лиманська СЕЗ та Лиманський зеленбуд.  У той же час досі  існує також і комунальне підприємство «Редакція газети «Зоря», є рішення сесії від  21.04.2016 № 329 «Про затвердження Статуту комунального підприємства «Редакція газети «Зоря» в новій редакції», звіт про діяльність якого на наш запит не надано, у вільний доступ не розміщено.

На офіційному веб-сайті Лиманської ОТГ в розділі  «комунальні підприємства» http://krliman.gov.ua/uk/organizations/category/komunalni-pidpriemstva/, відсутня інформація про усі, утворені громадою, комунальні підприємства, звітність та інша  інформація про них, передбачена ст.78 Господарського кодексу України. Натомість розміщена інформація про підприємств, які знаходяться в спільній власності громад області та  в управлінні Донецької обласної ради-обласної військово-цивільної адміністрації, а саме: ВО “Лиманська Тепломережа”,” Лиманське ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу», та чомусь “Лиманський центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів”.

Отже, пересічним жителям міста Лиман, сіл, селищ громади неможливо в даний час ознайомитись та проаналізувати повноту, результат та якість виконання статутної діяльності комунальних підприємств, цільового використання коштів та майна.

Законодавчо визначено, що  діяльність утворених комунальних підприємств є публічною, адже вона спрямована на задоволення потреб громади, яка  їх утворила і надала майно і кошти для виконання статутних завдань. Господарським кодексом України та законом «Про доступ до публічної інформації» передбачено  оприлюднення та регулярне оновлення  інформації про діяльність комунального унітарного підприємства  шляхом розміщення її на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб’єкта управління об’єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством, у строки та в порядку, визначені рішенням відповідної місцевої ради. Доступ до таких веб-сторінок та веб-сайтів є цілодобовим і безоплатним!

Обов’язковому оприлюдненню підлягає інформація яка стосується фінансової діяльності підприємства, установчих документів, звітності та зарплатні керівника, членів наглядової ради (у разі її утворення).   Відповідальність за оприлюднення та достовірність цієї інформації, несе керівник комунального унітарного підприємства відповідно до ст. 78 ГК  України та умов укладеного з ним контракту. Звітів по виконанню умов контрактів керівників комунальних підприємств , оцінку їх діяльності нами не знайдено.

Окрім того у додатку № 8 до Статуту Лиманської ОТГ прописано «ПОРЯДОК інформування про діяльність комунальних підприємств Лиманської  об’єднаної територіальної громади», що є дуже добре (додаток розміщується нижче), але в законі ГК України ст..78 порядок визначається рішенням сесії. Статтею 96 Статуту громади визначено також утворення Наглядової ради Лиманської міської ради «…для здійснення громадського контролю з питань роботи комунальних підприємств» за участі громадськості, інформацію про її утворення на сторінках веб-сайту Лиманської міської ради нами не знайдено.

Лиманська ОТГ, найбільша в Україні, особлива в питанні адміністративного устрою, сьогодні проходить непростий шлях децентралізації, становлення, вдосконалення. Збільшуються повноваження органів місцевого самоврядування, бюджети, та з цим збільшується відповідальність як влади так і мешканців громади. Тому важливо, щоб цей шлях супроводжувався неухильним виконанням   законів України та відкритості для мешканців громади, особливо, у  використанні  громадських коштів, майна. Це значно знизить наявність корупційних ризиків у діяльності органів влади, сприятиме встановленню довіри до місцевої влади.

Нормативна база: Закон України «Про доступ до публічної інформації» , Постанова Кабінету Міністрів України № 835 від 21 10.2015 року «Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», ГК  України ст.65, ст. 78 «Комунальні унітарні підприємства», Закон України «Про місцеве самоврядування».

 

 

З повагою, представники громадських організацій ГО «Моя Новопсковщина» та ГЦПІКД «Колохорот».

 

 

Додаток 8

до Статуту Лиманської ОТГ

 

ПОРЯДОК

інформування про діяльність комунальних підприємств Лиманської  об’єднаної територіальної громади

І. Мета і завдання

  1. Метою порядку є забезпечення відкритості і прозорості у діяльності комунальних підприємств Лиманської ОТГ та їхніх службових осіб, сприяння безперешкодній реалізації конституційного права громадян на інформацію.
  2. Основними завданнями є:

2.1. Інформування мешканців про діяльність комунальних підприємств, послуги та тарифи на них, фінансову та господарську діяльність;

2.2. Організація процесу інформування суб’єктів господарської діяльності, представників ЗМІ, перевіряючих органів, потенційних інвесторів та всіх зацікавлених про діяльність комунальних підприємств;

2.3. Забезпечення подання інформації на засадах своєчасності, систематичності, повноти, всебічності та об’єктивності.

  1. Предмет та основні засади інформування:

3.1. Предметом інформування є господарська та інша діяльність комунальних підприємств;

3.2. Перелік інформації, що підлягає обов’язковому розміщенню на офіційному веб-сайті ради в мережі інтернет, зазначений в Додатку 1 до цього Порядку;

3.3. Інформація у рамках виконання цього Порядку проводиться державною мовою.

3.4. При інформуванні забороняється подавати інформацію агітаційного чи пропагандистського характеру, зокрема звернення, заклики, гасла за ту чи іншу партію, у тому числі з числа тих, що представлені в раді;

3.5. Оновлення інформації відбувається не пізніше ніж через 5 робочих по кожному пункту переліку зазначеному в Додатку 1 у разі необхідності оновлення інформації.

  1. Механізм подання інформації для розміщення її на офіційному веб-сайті ради:

4.1. На офіційному веб-сайті ради створюється окремий розділ «Комунальні підприємства» з підрозділами по кожному комунальному підприємству ради;

4.2. Уповноважена особа визначена наказом керівника комунального підприємства подає відділу  ЖКГ міської ради  інформацію про діяльність підприємства в електронному вигляді.

4.3. Інформація після обробки не пізніше ніж наступного дня подається відділом ЖКГ міської ради  до відділу інформаційних технологій міської ради (адміністратору) для подальшого її розміщення на офіційному веб-порталі ради в мережі інтернет.

4.4. Відділ інформаційних технологій міської ради (адміністратор) ради забезпечуює захист розміщеної інформації від несанкціонованої модифікації.

  1. Відповідальність за своєчасність надання, оновлення, розміщення інформації на офіційному веб-сайті несе керівництво ради, відділ з питань ЖКГ міської ради та керівники комунальних підприємств, які є розпорядниками такої інформації.

 

Проект «Порядку інформування про діяльність комунальних підприємств Лиманської міської ОТГ» схвалено на засіданні Громадської ради від 24.06.2016р., протокол №7.

 

 

Голова громадської ради                                                                                                                                                                           І.Л. Сироватська

 

 

 

Додаток 1

Перелік інформації про діяльність комунальних підприємств, яка підлягає обов’язковому розміщенню

на офіційному веб-сайті Лиманської міської ради в мережі інтернет

 

  1. Адреса, контакти та графік роботи:

 1.1. Основна діяльність (перелік всіх послуг, робіт, товарів);

1.2. Керівники (прізвище, ім’я та по-батькові, фото, телефон, електронна пошта, місце та час прийому громадян);

1.3. Структура підприємства з назвою структурних підрозділів та контактними даними керівників (прізвище, ім’я та по-батькові, фото, телефон, електронна пошта);

1.4. Статут комунального підприємства;

1.5. Штатний розпис підприємства;

1.6. Оголошення про вакансії на підприємстві.

  1. Інформація про фінансовий стан по кожному:

 2.1. Щорічний фінансовий звіт підприємства;

2.2. Щорічний висновок та звіт за результатами незалежної аудиторської перевірки (за наявності);

2.3. Річний план закупівель.

  1. Інформація про укладені господарські договори, сума яких перевищує ___ грн.:

 3.1. Номер, дата та назва договору;

3.2. Найменування контрагента, його код ЄДРПОУ;

3.3. Сума договору, строк виконання послуг, предмет договору;

3.4. Ім’я, прізвище та по батькові відповідальної особи, що вносила інформацію;

3.5. Порядок та нормативно-правові акти, на основі яких утворюються тарифи на послуги та виконання робіт підприємством.

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *